AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Free jazzens tunge arv og uendelige frihed

Free jazzens tunge arv og uendelige frihed

20/7/2018 | Forfatter: David Mehlsen | Fotograf: Albert O. Meier
Spirit, Kunsthal Aarhus, 19/07 17:00

View photogallery from this concert


Koncerten med Spirit torsdag eftermiddag var på en måde en paradoksal oplevelse.


 

Hvor den til tider bekræftede free jazzens kæmpe udtrykskraft, gjorde respekten og kærligheden til genrens store skabere det samlede udtryk begrænset. 

Første sæt blev åbnet af kvartetten Bo Jacobsen på sax, Christian Windfeld på trommer, Niels Præstholm på bas og Bebe Risenfors på klaver og adskillige blæseinstrumenter. De indledende toner gav mig straks konnotationer til Coltranes univers, og ganske rigtigt var det gruppens eget take på After The Rain. En skøn og fredsfyldt komposition, som indledte koncerten inspireret af Pharaoah Sanders' indledning til en koncert i Berlin.

Det blev dog ikke i det fredfyldte univers, for der blev også taget fra, og volumen steg gevaldigt, da det for gruppen karakteristiske anarki foldede sig ud. Vi hørte blandet andet et spin-off af endnu en Coltrane-sang, Tunji, mens vi også fik Ornette Colemans Lonely Woman. Der var glimt af fremragende spil, især mellem bas og trommer, men der var aspekter som holdt mig tilbage i oplevelsen.

Jeg vil så nødigt lave sammenligninger, når jeg lytter til musik, men det var svært andet i perioder af første sæt især. Det er uden tvivl evigt klassiske kompositioner, som er nævnt ovenfor – og det var ikke til at tage fejl af, at samtlige medlemmer havde enorm respekt og kærlighed til dem. Det udvidede desværre bare ikke musikken, men bekræftede den tunge arv som free jazzens giganter har skabt – og som er næsten umulig at løfte 1 til 1.

Efter en kort sang fremført på vokal af Bebe, som jeg aldrig helt nåede at forstå motivationen for, fik kvartetten besøg af Olga Witte på piano og Jacob Danielsen på kontrabasklarinet. De tos indtræden virkede til at skabe endnu mere lydhørhed. Her blev der i sandhed udforsket lyde, der drejede og snurrede mellem hinanden. Nu blev det mere levende. Der blev bygget op, helt indtil vi nåede derud, hvor ingen anden genre end free jazzens uendelige frihed kan tage mig. Rummet blev forandret i et inferno af støjende smukke dissonanser, mens verden udenfor forsvandt i en stund.

Herefter bød koncerten på en nationalsang skrevet af frontmanden selv. En sælsomt skøn melodi, der gav mig konnotationer til Albert Aylers univers – denne gang på en berigende måde. Mine ører var efter to sæt ved at være kørt godt ud, og derfor fik jeg måske heller ikke det store ud af endnu en vokal præstation af Bebe, inden koncerten bekræftede første sæts dagsorden med en ny version af After The Rain.

På den måde var koncerten et paradoks. Den bekræftede på én gang den tunge arv, som genrens skabere har bragt med sig. Samtidig viste den, hvilken utrolig kraft og potens free jazzen besidder.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C