AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Fremtiden er i sikre hænder

Fremtiden er i sikre hænder

16/7/2017 | Forfatter: Rasmus Espersen | Fotograf: Albert O. Meier
Jysk Talent Big Band feat. Kathrine Windfeld, Bispejazz - Bispetorvet, 15/07 14:30

Se fotogalleri fra koncerten


Under Kathrine Windfelds karismatiske ledelse levede Jysk Talent Big Band op til sit navn og udviste dygtighed og ydmyghed fra øverste hylde.



Lørdag eftermiddag i et fyldt telt på Bispetorvet trods en bagende sol bød Jens Klüver velkommen til Jysk Talent Big Band – et produkt af talentsamarbejdet mellem Aarhus Jazz Orchestra, Der Jyske Musikkonservatorium og Aarhus Musikskole.

Bigbandet bestående af ti blæsere og en rytmesektion med bas, trommer, klaver og guitar lagde ud for sig selv med to numre, før den prisvindende og albumaktuelle bigbandleder Kathrine Windfeld indtog scenen og rollen som dirigent med sin egen komposition Road Movie.

Nummeret var vældig komplekst og meget mere melankolsk end de to første numre, men desværre også ret kedeligt. Det var mere form end indhold, og de farlige blæsere fra den flotte indledning blev tandløse. Det var som om, at de var en lille smule ”off” i forhold til hinanden, da de ti blæsere spillede selv, noget, der gav en gnist og en vildskab, der desværre blev bortkorrigeret, da der kom dirigent på. Til den positive side skal det dog nævnes, at Windfeld med Road Movie virkelig fik skrevet guitaren ind i jazzen – en rolle, som Jascha Briand fra Hymnis udfyldte til perfektion med sin flotte solo. Ydermere skal det nævnes, at koncerten herfra kun blev bedre med eksplosiv hast.

Sangerinden Sara blev introduceret til Windfelds arrangementer af Never Let Me Go og You’re Everything. En fremragende sangerinde, der ledte tankerne hen imod Billie Holiday, hvorfor første sæt da også afsluttedes med hendes Don’t Explain. Sara udfyldte rollen og stemmen til perfektion. Det eneste, som hun og resten af Jysk Talent Big Band manglede, var noget mere selvtillid. De spillede og sang så fremragende godt, at de sagtens kunne tillade sig at rette ryggen og sole sig i hinanden. Men det var de alt for koncentrerede til. Talentet steg dem bestemt ikke til hovedet.

Hvis første sæt var godt, så findes der ingen ord for, hvad andet sæt var. Bigbandet lagde igen ud for sig selv. Klaveret lød og swingede så lækkert, trompeterne saluterede og blæste næsten teltet omkuld, og trommeslager Johannes Bohn, der dagen forinden havde fået mig til at tabe underkæbe med Hymnis, rev benene væk under mig med sin anden trommesolo. Hans teknik, timing og finesse var lige i skabet, og samtidig med en halsbrækkende hvirvel dirigerede han hele orkesteret. Fjernede man noget af hans ydmyghed, kunne han overtage Miles Tellers rolle i filmen Whiplash.

Kathrine Windfeld vendte tilbage til scenen og styrede koncerten i mål ved at tage bandet til helt nye højder med sine kompositioner: Elak, hvor der var så meget knald på blæserne, at min analyse af første sæt for alvor blev gjort til skamme. SVT, en dynamisk perle med vekslen mellem det vilde og det milde. Og en tømmermandsvise komplet med spændende skift, skæve rytmer og falske slutninger. Det før så koncentrerede band swingede med, smilede og nød musikken. Windfeld dirigerede med kærlig hånd og udviste scenevanthed og publikumstække med sine røverhistorier mellem numrene.

Andet sæt sluttede passende af med Last Call, før Jysk Talent Big Band vendte alene tilbage med et ekstranummer, der indeholdt noget så sjældent som en spændende bassolo, og kunne forlade scenen til stående ovationer i et overfyldt telt på Bispetorvet.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C