AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Flot og festlig åbning

Flot og festlig åbning

15/7/2017 | Forfatter: Jørn Gade | Fotograf: Jørn Gade
Mitamurakandadan - Opening at Bispejazz, Bispejazz - Bispetorvet, 15/07 13:00

Se fotogalleri fra koncerten


Japansk streetparade markerede den officielle start på årets jazzløjer.


Vejret var dejligt. Ikke hamrende varmt, men solrigt og næsten ingen vind. På Bispetorvet over for Domkirken stimlede en gruppe japanere i dagligdags tøj sammen og begyndte på en uhøjtidelig gang streetparade-jazz, der samlede opmærksomheden om Bispejzz-teltet.

Det var gruppen Mitamurarakandadan? fra Kobe i Japan. En gruppe, som til jazzfestivalen i Aarhus var repræsenteret med en 13-14 deltagere – måske lidt flere, hvis man talte en to-tre mindreårige børn med, som helt naturligt indgik i gruppens optræden. Gruppen tog turen direkte til Aarhus og Danmark – og havde blot én mindre optræden mere, om søndagen i København.

De har eksisteret i omkring 15 år, og halvdelen af medlemmerne har været med siden starten. De optræder nogle gange kun en gang om måneden og andre gange en tre-fire gange. Halvdelen lever som musikere, mens resten har andre lønnede job. Og så indgår familierne på lige fod – mænd som kvinder – og altså også børnene, som har deres plastikfløjter og horn. De tager dog også gerne forældrenes trommer, hvis de står ledige. Gruppen ledes af Morimoto Ali, der er halvt japaner, halvt belgier.

Det var en herlig gang anarkistisk, spontan og alligevel tjekket musik. Bunden er Neworleansmusik tilsat både tyrolermusik og serbisk cirkusmusik.

Mitamurarakandadan? er uhøjtideligt glade uden at være lallende pjat. Deres musikalske humør løftede stemningen helt fantastisk – og jeg hørte publikummer tale om, at dette var den flotteste åbning nogen sinde!

Åbningsord ved ny festivalformand
Ja – Mitamurarakandadan? lagde op til den officielle åbning af denne 29. jazzfestival i Aarhus.

De officielle åbningsord tog festivalens nye formand Mads Kjær Jensen sig af. Han er også rektor for byens musikkonservatorium og dermed en sikker leverandør af nye musikere til byens musik- og jazliv.

Mads Kjær Jensen overtog formandsposten for jazzfestivalen efter Jens Klüver, som i 20 år har stået i spidsen for jazzfestivalen. Klüver er jo ikke til at komme udenom i byens musikliv. Som aktiv musiker i 40 år, som ankermand i og grundlægger af et af landets bedste bigbands – Klüvers Bigband, i dag Aarhus Jazzorchestra. Hvad Klüver har betydet for byen, kan ikke undervurders. Det er bare stort!

Mads Kjær Jensen takkede Jens Klüver for hans 40 år musikeraktive år med pæne ord og 40 flotte roser.

I løbet af jazzfestivalen er der flere arrangementer, hvor Klüver er i centrum, bl.a.40 års jubilæumskoncerten i Bispejazzteltet mandag aften. En anden af byens ”gamle” musikerindpiskere er Leif Falk, som har været aktiv i musiklivet i hele 60 år. Også han fik tak for sin indsats – og blev fejret med et arrangement søndag aften.

Efter Mads Kjær Jensen blev ordet givet videre til Marc Perera Christensen, konservativt byrådsmedlem og anden viceborgmester. Han så denne festival som endnu et eksempel på, at Aarhus kan noget – og at vi med jazzen også er med til at krydse grænser og skabe noget nyt for byen. Noget, som også titlen som Europæisk Kulturhovedstad er udtryk for.

Han takkede jazzfestivalens ledelse, sponsorer og alle aktive. Byens kulturliv lever højt på en række aktive frivillige. Disse frivillige, der året igennem er aktive, er drivkraften for en fantastisk by. De frivillige kan ikke takkes nok, mente Marc Perea Christensen.

Sødmefuld start på Klostertorvet
Men det var ikke kun i Bispejazz-teltet at der var godt gang i det med en masse mennesker. Også på Klostertorv var der godt fyldt op med mennesker, der ud over musikken kunne nyde sommersolen. Her var bassisten og sangeren Kristin Korb i gang med sin trio.

I seks år har amerikanskfødte Kristin været bosiddende i Danmark. Med sig havde hun sine faste medlemmer af trioen – Magnus Hjorth på piano og Snorre Kirk på trommer. Disse smokingklædte herre er indbegrebet af musikalsk perfektion. Og så er det herligt med en kvindelig musiker og sanger, der har en stor kontrabas og sangen som sine instrumenter.

Kristin Korb tog for sig af sangene fra den store amerikanske jazzsangbog med en stribe kendte og elskede numre. Desværre var der ikke helt den samme intensitet, som jeg andre gange har oplevet ved hendes og trioens koncerter. Måske var det lyden, der ikke kom helt ud i Klostertorvets hjørner. Det kan også være, at undertegnede var sat for højt op i musikalsk adrenalin efter besøget af japanerne.

Men Kristin Korb er rolig og sødmefuld – lige til en lørdag på et torv i byen.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C