AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Hyldest til en pædagogisk vildmand

Hyldest til en pædagogisk vildmand

16/7/2017 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
En hyldest til Leif Falk , Bispejazz - Bispetorvet, 16/07 20:00

View photogallery from this concert


En søndag i familiens skød. Et totalt udsolgt Bispetelt hyldede Leif Falk, én af de store inspiratorer i aarhusiansk musikliv.



Man taler mig bekendt ikke om en Aarhus-sound inden for jazz, men når det drejer sig om anden rytmisk musik, specielt med rødder i 70'ernes Aarhus, var der en genkendelig lyd, som blev kendt som netop Aarhus-sound'en. Analog, funky og samtidig melodisk.

Mange bands havde rødder i Aarhus Friskole i Stavtrup, hvor Leif Falk blev ansat som musiklærer i 1965. Han var blevet inspireret af musikpædagogen Bernhard Christensen, der mente, at den danske musikkultur manglede rytme, krop og improvisation. At dømme efter søndagens udsolgte hyldestkoncert til den Parkinsonramte inspirator Leif Falk (f. 1940) i Bispejazz-teltet, er alle disse tre elementer til overflod nærværende i dagens danske musik.

Leif Falk er ud af en slægt af spillemænd, og selv har han og hustruen Ivalo givet generne videre: Børn og børnebørn markerede sig blandt de mange musikere på scenen i en disciplineret, men alligevel afslappet, uformel koncert, hvor Leifs musik, tekster og arrangementer blev formidlet af et forrygende kalejdoskop af et band.

Instrumenter gik på omgang, frontvokalister vekslede, og alle trak i samme retning. Sumpet 70'er-funk med analoge instrumenter vekslede med hippie-ballader. Glade, frække og sjove sange med budskaber om fred og kærlighed, krop og sex.

Leifs gamle lærerkollega Ed Jones sang og trommede sig gennem den første halve time med bandet Leed (Leif og Ed), hvor klaveret blev betjent af Astrid Elbek, bassen af Erik Westberg og guitaren af én af byens store guitarhelte, Per Møller. Furet, men stadig funklende. Det blev aftenens mest jazzede indslag med numre som Killer Joe og Gee Baby Ain’t I Good to You.

Med Mek Falk som dreven showman startede dansen mellem bordene med den forrygende Check min Mambo – et stort hit fra 1990 med Mek Pek & The Allrights. Tekst og musik: mor og far, Ivalo og Leif.

Men Leif Falks musik har først og fremmest været tænkt som brugsmusik, et rum for fællesskab, snarere end designet for hitlister. Vi hørte sange, der var givet som gave til det nyfødte barn, sange om krig og fred, om savn og om kærlighed og livsglæde. Nogle sange havde tidens tand været mere hård ved end andre; dog blev alle sange blev sunget og spillet med respekt, indlevelse og stor kompetence.

Og sjældent hører man en så autentisk omgang funkmusik af den gamle skole, oven i købet udført med en smittende, sveddryppende entusiasme, der fik hele teltet til at blafre.

Listen over optrædende er lang og rummede solide navne fra dansk musikliv nu og før, men i ægte 70'er-kollektiv ånd lå vægten på helheden. Derfor vil jeg undlade en større omgang namedropping. Var man ung i Aarhus i 70-erne, var denne aften som at være til skolejubilæum. Kom man derimod udefra, kunne det virke, som en kvinde bemærkede: ”Det er som at være til familiefest hos naboen: Jeg kender ikke et øje!"

Efter endnu et klavinet-gryntende funk-hit Der er for lidt der er fedt, hvor Leif kom på scenen og rappede, sang vi alle med på Søn af solen, inden vi opløftede gik hjem i den lyse nat.

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C