AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Godt nyt fra det etniske laboratorium

Godt nyt fra det etniske laboratorium

16/7/2017 | Forfatter: Carl Ancher Pedersen | Fotograf: Albert O. Meier
Etnolab feat. Filip Filipov , Casa V58, 16/07 21:00

Se fotogalleri fra koncerten


Fusionen mellem balkanmusik og jazz lykkes til fulde live for Etnolab – og nu er et nyt album ude.



Det var en glad laboratorieleder, saxofonist og komponist m.m. Johan Toftegaard Knudsen, der et stykke inde i andet sæt, afslørede, at han og hans kemisk-musikalske kammerater, lige siden Etnolab blev dannet for et par år siden, har haft gang i kolber og reagensglas i en grad, så der nu er kommet et album ud af det. "The science of meetings" hedder det. 

Gårsdagens koncert på det genstartede spillested Vestergade 58 – nu Casa V58 – var forpremiere til den officielle release-koncert i aften kl. 21:00 på Hotel Carmel. 

Titlen rammer fint, hvad Etnolabs musik handler om: de musikalske møder mellem forskellige genrer og stilarter, men i sidste ende også mødet mellem mennesker med forskeillge baggrunde.

Og så måske alligevel ikke, for når bandet tager instrumenterne frem og sætter de musikalske kolber i kog, så lyder det ikke som raketvidenskab, men snarere som en glad og ubesværet leg med forskellige musikalske ingredienser, der smelter perfekt sammen på scenen. 

Spilleglæden lyser ganske enkelt ud af kapelmesteren og hans faste og særdeles kompetente danske medmusikere: Jens Christian Kwella (guitar), Torben Bjørnskov (bas) og Frederik Bülow (trommer). For slet ikke at tale om gæstesolist Filip Filipov (accordion) fra Bulgarien. 

Johan Toftegaarrd, der bl.a. også slår sine jazzfolder i Aarhus Jazz Orchestra, kan lide at fortælle historier, og sætter mellem numrene ord på de angiveligt vigtigste ting her på jorden (hvem kan næste være uenig?): Livet, helbredet og ikke mindst kærligheden, både når den er lys og let, og når den er svær. Heldigvis bliver historierne også omsat til musik, og her smelter den til tider bulgarske, til tider tyrkiske inspiration perfekt sammen med de danske musikeres hjemmebane – jazzen. 

Spilleglæden smitter, og musikaliteten og de stærkt meliodiøse numre begejstrer et publikum, der så nogenlunde fylder rammerne i Casa V58 ud. 

Det er svært at fremhæve enkelte numre, men et af dem er skrevet af tyrkiske Orhan Özgur, der tidligere har spillet med bandet, og også er med på albummet. Her er der virkelig tyrkisk musik for alle pengene ·– med ubesværede temposkift og en sekvens, hvor der pludselig går reggae i den. 

Toftegaard har skrevet en både lyrisk smuk og indimellem kraftfuld kærlighedssang til sin kæreste Maya. Filipov – der ikke er med på albummet – men i den grad er med her, står ikke tilbage, men lægger navn til en tilsvarende sang om sin kæreste, hvis danske navn oversættes til "Snevhvide". Det må være en temperamentsfuld dame, for det slår virkelig musikalske gnister indimellem – med en fin ekvilibristisk guitarsolo fra Kwella i samspil med Filipovs accordion som et højdepunkt. 

Nummeret "Nordic Kopanitsa" (det sidste en form for bulgarsk folkedans) siger alt om, at her blandes nordisk jazzlyd med eksotiske balkantoner. Nummeret er skrevet af Toftegaard, men Filipov sætter sit solide aftryk, bevæbnet med den store bulgarske tapan-tromme, der på et tidspunkt lægger skind til en solo, bakket op af trommeslager Frederik Bülow. 

Allersmukkest står afslutningsnummeret, som kapelmesteren også står bag, og som har fået titlen "Daggry efter en nat i helvede". Efter sådan en nat må daggryet være fantastisk. Og det er lige, hvad det er her. Fantastisk smukt. 

Jeg vidste godt, at Johan Toftegaard er god på sax og klarinet. Her spiller han også i et enkelt nummer på kaval (fløjte brugt i bl.a. tyrkisk musik), og så synger han tilmed indimellem. 

Kun lidt synd, at en del af publikum forsvandt under sidste sæt, og at den koncentrerede lytten i salen derefter i nogen grad blev afløst af enkelte publikummers sludren og sladren. Respektløst, synes den gamle sure anmelder. Og aldeles ufortjent oven på en gang livsbekrætende fusion af allerhøjeste karat.

Der er som nævnt mulighed for at høre Etnolab med Filip Filipov igen allerede i aften kl. 21 på Hotel Carmel (release-koncert) og yderligere to gange på andre spillesteder senere i jazzugen.

Hos nyåbnede Casa V58 er der senere på ugen koncerter både torsdag, fredag og den sidste søndag i jazzugen (her med mulighed for en tapasanretning før koncerten). 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C