AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Spændende og anderledes dogmejazz

Spændende og anderledes dogmejazz

18/7/2017 | Forfatter: Jørn Gade | Fotograf: Albert O. Meier / Jørn Gade
Sacrified, Kunsthal Aarhus, 18/07 17:00

View photogallery from this concert


Lav nogle benspænd, og sæt nogle umulige regler. Det gør Peter Danstrup med gruppen ”Sacrified” – og tager jazzen i helt nye retninger.



Ordet dogme forbinder jeg i høj grad med film og personer som Lars von Trier. Efterfølgende arbejdede Trier med begrebet benspænd. Noget af det blev spændende, men også lidt selvhøjtideligt. Men kan man dogme med jazz og musik?

Musikeren og bassisten Peter Danstrup slog sine første kendte folder i 70’erne med bl.a. den funky fusionsgruppe Cox Orange. Siden fulgte i 80'erne  free-jazz-gruppen Strange Brothers og samarbejde med bl.a. John Tchicai. Så fulgte en pæn tid som rektor på det rytmiske musikkonservatorium og musik med b.a. Jan Kaspersen og Mikkel Nordsø Band. Altså en broget buket solo og med andre af alt andet end mainstream-blomster. Sidste år kom så pladen Sacrified, der medfødte en nominering som årets jazzkomponist ved Danish Music Awards 2016.

Så langt så godt, men så fulgte beskrivelsen af, at musikkens tekster var taget fra biblen – og med en lidende sacrified Jesus på korset på coveret. Nu er jeg hverken særlig religiøs eller skriftklog, så jeg fik begyndende rynker i panden om at skulle anmelde en koncert med Danstrups gruppe ”Sacrified”. Kunne han ikke bare som Buchanan finde en tom domkirke ved midnatstid?

Benspænd en masse
Ved Jazzselskabets koncert med ”Sacrified” i Kunsthallen tirsdag kom Peter Danstrup nærmere ind på baggrunden for gruppen og dens første cd. Det første ord var dogme!

Nu ville den voksne herre ikke bare vælge den slagne vej. Der skulle være forhindringer. Hans musik og gruppe skulle have et flertal af kvinder (der tales jo altid om den der kønsmæssige skævhed, så gør dog noget). Han ville komponere for klaver og sang. Der skulle være en anden og utypisk jazz-instrumentering. Han ville skrive sin første tekster til musik. Han ville gemme sig ved, at de skulle være på engelsk og ikke på dansk for danskere (det er så dejligt at gemme sig).


Der var en håndfuld benspænd mere, men det sidste var, at det skulle være religiøst, selv om han ikke er religiøs eller kristen. Det sidste fordi religiøse ord ofte bruges af personer som Søren Krarup – som dunkestang over for modstandere.

Hvilken danske (jazz-)musiker har turdet give sig selv så meget besvær?

Løsningen – god og anderledes jazz
I Kunsthallen medbragte Danstrup Marian Bitran på fløjte, Sonja Allpass på cello, Makiko Hirabayashi på piano, Lise Munch på valdhorn, sangeren Nina Baun Jeppesen – og så på mandesiden Rasmus Kjærgaard Lund på tuba og Bjørn Heebøl på trommer. Danstrup selv på akustisk basguitar.

En oktet er en stor gruppe – og sikkert også svær at skrive og arrangere for. Det lød anderledes, og det lød godt. Tæt og med mange sikkert svære passager for musikerne. En gang imellem kom tyske Kurt Weills musik fra 20’erne og 30’erne i mine tanker.

På tekstsiden, som jeg havde mine betænkeligheder ved, kom Bibelens ord på engelsk. Nå, Danstrup havde nærmest skrevet et oratorium. Det var pokkers! Kan man det, må man det? Hvad siger jazzpolitiet?

Men de hellige ord fik en ny betydning i Danstrups ”oplæsning”: skabelsen, højsangen, salige er de fattige, den fortabte søn, vend den anden kind til, splinten i øjet … ”I’m Confessing, I’m a Sinner”.

Udførelsen – let og levende
Stakkels Nina Baun Jeppesen var sat på noget af en opgave at synge den alt andet end lette tekst. Men hun klarede det fantastisk med en lethed og friskhed.

Det samme gjorde hver og en af musikerne. Min salmetunge forventning var langt væk. Det var levende og lød godt. Måske er der enkelte af kompositionerne, som er lidt kantede, men enten bliver de måske pudset af eller udskiftet med mere fra Danstrups kringlede hjerne.


Da jeg kom hjem fra koncerten var jeg forvirret: Var det virkelig så godt? Jeg måtte ty til Spotify for at genhøre en række numrene. Og jo: Det er godt og flot.

Synd for jer publikummer, der ikke hørte koncerten. Og til jer musikere og komponister: Her er en stor udfordring. Tør I springe på Danstrups dogmer?



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C