AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Sand i Sahara

Sand i Sahara

18/7/2017 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
AddisAbabaBand, Bispejazz - Bispetorvet, 18/07 20:00

View photogallery from this concert


De forreste borde og bænke var båret ud for at give plads til dans. Nogen må have været mere velinformeret end jeg om den kraftudladning af rytmisk energi og smittende spilleglæde, som aftenens band viste sig at levere.



Addis Ababa er Etiopiens hovedstad, og det store ensemble er stærkt inspireret af den etiopiske musiker Mulato Astatke.  Også andre store afrikanske orkesterledere som Fela Kuti er forbilleder for AddisAbabaBand, der på slaget 20 gik på med perfekt lyd, spraglede dragter og koncentrerede miner.

DR P8 broadcastede koncerten direkte, så der var ikke noget der hed African Time. Blandt de første titler var JP, opkaldt efter orkesterets bundsolide bassist Jens Peter Møller, der sammen med en anden ankermand, Martin Madsen på trommer, med stor autoritet styrede den 12 mand store musikmaskine.

Inde i den store halvcirkel sad den grå eminence inden for afro-  og reggaemusik i Aarhus Preben Kaels. Han har som musiklærer på Byhøjskolen haft adskillige af orkesterets medlemmer som elever, og numre som Cold Hawaii, Rainbow Warrior og Sterling No 1 vidnede om, at tonesprog, rytmer og hele den kollektive tilgang til musikken var helt inde under huden.

Ligesom i søndags til hyldestkoncerten for Leif Falk bestod publikum til dels af nye og gamle ”hippier”, og der blev danset frit oppe foran. Vi måtte ikke danse på bordene, så det lod vi være med, men som Simon Gorm ved det lille keyboard sagde: ”I giver mindst lige så meget til os, som vi giver til jer!”

AddisAbabaBand minder – muligvis uden de selv er klar over det – om Snarky Puppy, et andet talstærkt foretagende, der de senere år med stor succes har genoplivet fusionsmusikken i en mere demokratisk version – ikke så meget blær, mere frihed under ansvar. Andre lighedspunkter? Begge bands bruger violin (Preben Kaels) og begge har en markant keyboardspiller i front. Snarky Puppy havde Cory Henry, og vi fik Simon Gorm – med bare fødder på kontrolpedalerne.

Den stærke blæsergruppe rummede overbevisende solister, og ligesom i afrikansk musik nøjes man ikke med én guitar, men har to, der i fællesskab væver et tæt netværk af rytmiske figurer.

Hen mod slutningen forstærkedes orkestret med en ghanesisk fløjtenist, der sammen med den meget medlevende lydmand var de eneste, der i hudfarve matchede musikkens primære rødder. Men AddisAbabaBand vil kunne sælge sand i Sahara og uden blusel stille op og skabe en fest i såvel Etiopien som hvor som helst.

Vil man vide mere om hvem, der spillede hvad, kan man kigge under Lineup på Jazzfest.dk. I denne slags musik er alle musikere principielt lige vigtige, og denne skribents roser uddeles hermed til samtlige, der var med til at skabe en ekstatisk aften på Bispetorvet tirsdag aften.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C