AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Suveræn mundharpe-ekvilibrisme

Suveræn mundharpe-ekvilibrisme

21/7/2017 | Forfatter: Lars Borup | Fotograf: Albert O. Meier
Remembering Toots – Heise / Venndt Quartet, Bispejazz - Bispetorvet, 21/07 16:00

View photogallery from this concert


Det blev en usædvanlig eftermiddag, da to kromatiske mundharmonikaer holdt stævnemøde på Bispetorvet.



Det var elegant, det var sprudlende, det var nærværende, og så blev det serveret med et glimt i øjet. De to mundharmonikaspillere Mathias Heise og Jacob Venndt havde sat hinanden stævne i Bispejazz-teltet, som var fyldt til bristepunktet af et forventningsfuldt publikum. Jacob Venndt trakterede også bassen, og med sig havde de Pojken Flensborg på piano og Per Kolling på trommer.

Anledningen var en hyldest til nu afdøde, belgiske Toots Thielemans, som var den helt store stjerne blandt musikere, der dyrker den kromatiske mundharmonika. Fredag var der to kromatiske mundharmonikaer på scenen.  Det blev forrygende. Et bombardement af suveræn teknik og musikalsk kunnen.

Mathias Heise er den nye mundharmonikakomet, der allerede har modtaget flere priser. Han var et uhyre fint bekendtskab. Han kan noget helt særligt og har en uhyre behagelig udstråling.


Jacob Venndt er en gammel kending fra det østjyske. Han fik ved denne lejlighed vist, hvor god han er på mundharmonikaen. Han kunne fint matche Heise.

Vi kom rigtig godt rundt i Thielemans' musik og fik genopfrisket hans inspirationskilder. Der blev spillet numre hentet fra Charlie Parker, Thelonius Monk og John Coltrane, og også det underholdende samarbejde med Svend Asmussen havde fået plads på den omfattende musikalske palet. Selv Beatles var repræsenteret med en fornem lyrisk version af ”Blackbird”, med Jacob Venndt på elegant elbas.

Eftermiddagens højdepunkt var nok, da de to kromatiske mundharmonikaer optrådte alene uden yderligere akkompagnement. Det var ubeskriveligt. De holdt legestue med forrygende teknik og livsglæde på højt plan. Teltdugen var ved at løfte sig på grund af publikums begejstring.

Kvartetarbejdet var også lige i øjet. Kolling og Flensborg var gode til at finde deres plads i helheden. Sidstnævnte leverede nogle fine soli og arbejdede ekstra hårdt som akkompagnatør, når Venndt slap bassen. Den var savnet på disse tidspunkter, men Pojken Flensborg gjorde sit bedste for at kompensere.

Det var storswingende og det var musikalsk underholdning på højt plan. En helt unik jazzeftermiddag på Bispetorvet.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C