AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Musikken skal komme fra hjertet

Musikken skal komme fra hjertet

15/7/2018 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen / Poul Nyholm
Holm/Danielsen 4 , Klostertorvet, 14/07 14:00

Se fotogalleri fra koncerten


– Jeg kan li’ musik med kant. En vis vildskab ligger lige til mit højre ben. Der skal ikke lægges fingre i mellem. Men der må samtidig også være en sjælelig dybde – musikken skal komme fra hjertet. Sagt af Jacob Danielsen i et interview i forbindelse med tildelingen af Gaffelprisen – Danmarks ældste jazzpris.



Klostertorvet på en god dag er vel én af landets allerbedste venues. Kaspar Vorbecks altid velafbalancerede lydbillede, gode siddepladser, kort afstand til både mad og drikke til rimelige priser. Her har det gennem mange år været tradition at præsentere musik med kant for et forum af jazzfans, soldyrkere, hjemløse og tilfældige forbipasserende. Fornem og demokratisk kulturformidling. Men måske var vejret alligevel for godt lørdag eftermiddag kl. 14, da et interessant, nyt musikalsk samarbejde havde Aarhus-debut. Der var ikke voldsomt mange fremmødte, da Holm / Danielsen 4 gik på scenen, med fem prøver og en enkelt koncert på Copenhagen Jazz Festival som ballast. 

Historien bag samarbejdet begynder med, at Jacob D fik fat i Jakob H´s CD Simplicity of Love fra 2001. Den inspirerede ham voldsomt. Og surprise: Netop denne CD stod der et restoplag af på scenen, til fri afhentning. Men som Jacob D sagde ”Kun hvis I lover at høre den mindst tre gange”! 

Koncertens første nummer hed Indie Popsong, skrevet af guitaristen Jakob Holm. Og vi kunne lige så godt vænne os til finurlige titler, for senere fulgte numre som Sære Hændelser # 1 og Lidt sørgmodig, men dog fortrøstningsfuld vintervise af Jacob Danielsen. Et nummer med næsten kammermusikalske kvaliteter – understreget af klarinet og strøget kontrabas. 

Jacob D har gennem årene skabt stor respekt omkring sin kompromisløse og fantasirige tilgang til musik, og i dette nummer fik vi at høre, hvordan en klarinet også kan lyde, når dette ellers så indsmigrende instrument presses helt ud til kanten. 

I programmet kunne man læse, at kvartetten spillede ”melodisk moderne jazz og mere støjende og abstrakt fri musik, med elementer af indierock /pop og ren soundscaping.” Det var dog det melodiske – trods klarinetoverfaldet – der fik mest plads, også i velformulerede soli fra Holms smukke bluesguitar, Danielsens tenorsax med den varme, støvede lyd, og ikke mindst fra Morten Lundsbys kontrabas, der lød sindssygt godt gennem Vorbecks anlæg. 

Når man spiller sin egen musik, kan man vælge at satse på, at den taler for sig selv. Men dette – lettere elitære standpunkt – modsiges af den befrielse, det er, når musikerne evner at sætte ord på deres arbejde. Som da Jacob D kom med en venlig forbrugeroplysning om skæve taktarter. Hvem ved – måske er det netop det, der får en forbipasserende til at stoppe op og teste sin indre metronom, i stedet for at flygte fra den sære musik. Og netop dette nummer i 5/4, med et mellemstykke i 11/4 kom smukt op at svæve, ikke mindst takket være Thomas Præstegårds kreative trommespil. 

Lidt lettere at danse til var dog det funky slutnummer. Titlen undslap mig, men inspirationen fra John Scofield og Eddie Harris var tydelig. Her, tæt på kl. 16 på årets 45. sommerdag, var heden efterhånden for meget, og vi undlod nådigt at forlange ekstranummer. En kolonne af udrykningskøretøjer på Frue Kirkeplads fik det sidste ord. Tak for CD’en, har allerede hørt den én gang. Den holder!



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C