AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Kaos og harmoni i musik og rum

Kaos og harmoni i musik og rum

18/7/2018 | Forfatter: Ebbe Lautrup | Fotograf: Lora Staykova
The House Festival – Mixing , Spanien 19B - Kunstnerisk Værksted, 18/07 15:00

View photogallery from this concert


The House Festival præsenterer Christian Balvigs nyskrevne værk til huset: "Mixing – Streams of Eyebeams". Genre: Anderledes og fæstnende.


 

Hvem har nu troet, at jeg skulle befinde mig i en nedlagt smedje, som tidligere hørte til byens gamle gasværk? Jo, det har skam Aarhus Jazz Festival. Derfor står jeg nu uden for Spanien 19 B, som altså lige ligger på Kalkværksvej 7 – et sted på Sydhavnen, jeg aldrig har været i nærheden af før eller kendte til eksistensen af. Foran mig ligger Et Kunstnerisk Værksted, som huser den nytænkende og -skabende The House Festival.

Her præsenteres under jazzfestivalen en række musikere, som søger at anskue koncertformen på en ny og anderledes måde. Alle genrer er i spil. Musikerne kan bidrage med komponerede eller improviserede værker, prøve kræfter med alternative udtryk og lade forskellige genrer og kunstarter inspirere hinanden.

Komponist og pianist Christian Balvig tager i mod udenfor og forklarer, hvordan du skal forholde dig, når du træder ind for at opleve hans nyskrevne værk, Mixing - Streams of Eyebeams, som udforsker, hvordan musik, rum og omgivelser kommunikerer og påvirker hinanden respektfuldt.

Værket er komponeret specielt til Kunstnerisk Værksted og er inspireret af den i Frankrig boende danske digter Morten Søndergaard og den franske digter Georges Perec, som har brugt det meste af sit liv på at beskrive ingenting. Netop. Ingen ting. For ”ingenting” kan beskrives. Med baggrund i Perecs digt, Species and Spaces and Other Pieces er tesen, at al inspiration ligger inden for syv meter.

”Gå ind og hør, hvordan klangen forandrer sig fra rum til rum,” lyder opfordringen fra Christian Balvig.

Straks du kommer ind i koncertinstallationen, oplever du en sælsom og absolut anderledes tilgang til måden at møde musikken på. I den rå værkstedsbygning på Sydhavnen er musikerne spredt ud i en masse forskellige rum, og du skal på jagt fra rum til rum for at tage værket til dig.

Du bliver nødt til at opleve dig selv som en mixerpult, der snart har skruet op for harmonikaen, snart violinen og dernæst celloen. Det spændende er, at musikken fra de enkelte instrumenter følger med dig i din vandring.

Pibende elektroniske lyde møder dig med det samme, og Yngvild Vivja Haalund Ruud fra Norge, iført elegant lang kjole, rød læbestift og neglelak sidder musestille bag sin harmonika og spiller klassiske etuder. Hun kigger ikke op. Det er der ingen af musikerne, der gør. De flyder ind som en del af hele koncertinstallationen.

Keyboards og vokal toner frem blandt billeder på staffeli og væg. Uden rammer. Men selve rammen er selvsagt rustik og rå, og rummene har en egen genklang af fortidens aktivitet.

Bag de overvejende elektroniske lydlandskaber oplever du i værkstedet vokalisten Lo Ersare fra Sverige og Cæcilie Balling på violin, klædt helt i sort med lyst, langt bølgende hår. Du kommer ind i smedjens kerne med ambolt, maskinsav, boremaskiner og drejebænke. Igen følger musikken dig som en tro, men også lidt truende følgesvend. Georges Perecs digt reciteres i højtalerne rundt om i huset.

I rummet ved siden af sidder Maria Isabel Edlund bag celloen, også klædt i sort kjole, og i det tilstødende rum dukker Jonas Ingemann Due Steffesen op og frembringer elektroniske lyde fra sære apparater og spiller samtidig trompet. Cello og trompet spiller op til hinanden og reagerer på hinandens toner.

Bag dig vibrerer flyglet med strengeknips og rumklang fra flygelkassen klangbund. Det sørger et par minihøjtalere for. Og endelig hører du Christian Balvigs klaverindsatser i højtalerne. Alle har partituret stående foran sig. Alle hører hinanden. Og alle følger koncentreret med i hinandens spil. For selvfølgelig spiller de sammen.

Totalbilledet af musikken oplever du, når du står på trappeafsatsen på 2. sal. Her får du indstillet dit eget miks af musikken som smuk, frygtsom og uhyggelig på samme tid. Ideel som lydkulisse til en action-gyser, måske.

Musikken dør ud, alle rejser sig stille uden at kigge op og går udenfor. Streams of Eyebeams 3. afdeling er slut. Alle publikummer står pludseligt efterladt, og klapsalverne fordeler sig på fascinerende vis rundt i hele huset.

En meget anderledes og udfordrende oplevelse, som gør dybt indtryk og bliver hos dig en rum tid.

 

The House Festival fortsætter torsdag 19/7 (i dag) og fredag 20/7. Begge dage genopføres Christian Balvigs værk kl. 14.00. 

 

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C