AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Flot jazzgobelin i toner og ord

Flot jazzgobelin i toner og ord

20/7/2018 | Forfatter: Annette Schiøler | Fotograf: Lora Staykova
Thera Hoeijmans Trio – Ladybird – Jazzens Historie i Aarhus 1950-1979 , Klostertorvet, 19/07 14:00

View photogallery from this concert


Med ”Ladybird”-projektet vævede Thera Hoeijmans dygtigt aarhusiansk jazzhistorie sammen med kvinders (skjulte) indflydelse på jazzen.


 

Det blev et projekt med flere benspænd end forventet, da sangerinde m.m. Thera Hoeijmans i foråret bed på en løs idé fra jazzfestivalens sekretariatsleder Ilse Vestergaard, der savnede ”noget med kvinder og jazz” til dette års festival:

- Jeg satte mig for at koble det sammen med det aarhusianske jazzmiljø i 1950-1979, men da jeg dykkede ned i stoffet, viste det sig jo, at ikke ret mange kvinder spillede en rolle her dengang. Musikken var mest instrumental, og solisterne mænd, fortæller Thera Hoeijmans om baggrunden for ”Ladybird”-koncerten på Klostertorvet.

Så i stedet for en koncert med fokus på kvindelige musikeres, sangskriveres og komponisters bidrag til det aarhusianske jazzmiljø, blev hendes bidrag et gobelin – og et meget flot et af slagsen – vævet sammen af dels toner i form af standarder, der enten blev opført af de store jazzmusikere, der i de år gæstede Studenterjazz, Royal Birdland, Tagskægget og Bent J, eller som en kvinde på en eller anden måde har været inde over, dels ord, der trak kvinder, som har haft en mere eller mindre skjult indflydelse på musikken eller musikerne, frem i lyset. 

Som f. eks. Pannonica (Nica) de Koenigswater, kaldet Jazzbaronessen, der forlod sin adelige mand til fordel for Thelonius Monk, som hun i fuld forståelse med hans kone havde et mangeårigt forhold til, og i hvis lejlighed Charlie Parker døde.

Nicas historie var ansatsen til, at Monk-kompositionen Around Midnight lød ud over torvet, som den gavmilde eftermiddagssol henlagde i søvnig sydlandsk stemning.

16 timer efter, at Pojken Flensborg (piano) og Torben Bjørnskov (bas) på melodisk og æterisk vis havde jazzificeret danske salmer og sange til jazzgudstjenesten i Skt. Lukas Kirke, udgjorde de nu en swingende solid rytmegruppe for Thera Hoeijmans, der ikke er opvokset med jazz og gjorde sin entré på musikscenen i popgruppen Cut’N’Move. Men en sanglærerinde, der for 25 år siden sendte hende i jazzens retning, hørte helt rigtigt:

I løbet af to timer minus en kort pause udfoldede Thera Hoeijmans elegant og overvisende ikke blot en del af jazzens, Aarhus-jazzens og kvindernes historie, men også sin stærke og sødmefyldte stemmes store register i et velkomponeret miks af 17 standarder vekslende mellem swing, ballade og latin og – som sidste nummer – en tight uptempo-version af den svære og ofte overbroderede Summertime.

Med Cry Me a River som ekstranummer sluttede en flot koncert med guf til både ører og hjerne.

Hvem vidste f. eks. lige, at skuespiller og sangerinde Peggy Lee gav Fly Me to the Moon sin titel (oprindelig hed den In Other Words), at det er en kvinde, Dorothy Fields, der skrev teksten til I Can’t Give You Anything But love, som Oscar Peterson bl.a. har spillet i Aarhus, og at Mary Lou Williams både var arrangør for Duke Ellingtons orkester og mentor for Dizzy Gillespie?



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C