AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Caro Emerald overstrålede monotonien

Caro Emerald overstrålede monotonien

14/7/2019 | Forfatter: Ebbe Lautrup | Fotograf: Dorte Pedersen
Caro Emerald & Aarhus Jazz Orchestra, Musikhuset Aarhus, 13/07 20:00

View photogallery from this concert


Med Aarhus Jazz Orchestra bag sig tryllebandt Caro Emerald en fyldt sal i Musikhuset Aarhus.



Nonchalant med sikre skridt og rank holdning indtager hun elegant scenen og er fra starten indtagende med sin tidløse charme og lidt jazzede latinkant. Iført smaragdgrøn kjole og sort top, som harmonerer med det elegant opsatte mørke hår, øser Caro Emerald rundhåndet ud af sit sangmateriale hentet fra sine albumudgivelserne Emerald Island, Deleted Scenes From the Cutting Room Floor og The Shocking Miss Emerald.

Musikken er inspireret af de brølende 20'ere samt 40'ernes og 50'ernes filmmusik med mere moderne indslag i en sælsom blanding af calypso-cha-cha-cha-dans og cubansk folklore med drys af reggae og noter af funk. Alt sammen musikalsk iscenesat og arrangeret af Aarhus Jazz Orchestras basunist og dirigent Nicolai Bøgelund, som særligt til denne gallaåbning af den 31. Aarhus Jazz Festival har tilført Caro Emeralds kendte repertoire en række helt nye arrangementer for bigband.

Med et pift af Paris og Havana åler Caro Emerald sig livligt og dansende gennem sine sange som en sand svingfigur. Som det absolutte midtpunkt på scenen trækker hun al opmærksomhed foran det altid velspillende Aarhus Jazz Orchestra. Plus sit eget orkester. For aftenen former sig nemlig som en live co-production, hvor Aarhus Jazz Orchestra det meste af tiden kun er fem mand på scenen.

Overfor har Caro Emerald sine egne fem musikere i form af pianist, to korsangere og hende selv samt en guitarist, som hele tiden har sine fødder gildende hen over gulvet i en slags dans, som har han et par forvirrede hvepse myldrende rundt i sine hvide sko. Og dans skulle der blive mere af.

Den 38 årige hollandske Caroline Esmeralda van der Leeuw har sans for sjov og ballade, og med sin smittende charme løfter hun øjeblikkeligt stemningen. Hendes lyse feel-good retro-stil med både jazz-swing og latin-undertoner får hurtigt publikum til at glemme hverdagen.

Hun har bl.a. hentet inspiration hos Sarah Vaughan, og med sine lyse stemme er hun hurtig og præcis i fraseringerne. Lidt hæshed undervejs og luft på stemmebåndet trækker ikke fra – snarere tværtimod. Det gør sig godt i de numre, som varierer fra de evindelige efterslags-akkompagnementer fra guitar og klaver/keyboard, der truer fælt med at gøre aftenen en smule ensformig.

Et enkelt funknummer stikker befriende af fra hoben af sange, som for de flestes vedkommende centrerer sig om det samme beat. Uanset om vi bevæger os rundt i polka, swing, jive, calypso og havanastemning eller mutationer af andre stilarter.

You Tube-hittet, Wake me up Romeo, og særligt den følsomme og fabelagtigt sungne perle af en sang, Close to me, skiller sig ud fra mængden. Den sidste i en fin sang- og guitar-duet, som viser Carao Emeralds store sangtalent.

Hun vinder alles hjerter med sin umiddelbare charme og udstråling, som uden besvær når helt op på 22. række. Caro Emerald er udadvendt og konverserer sit publikum professionelt. Hun får flere gange uden besvær alle til at lette sig fra stolen og kaste sig ud i dans. Og det tager hende heller ikke lang til om at få folk til at synge med i en call and response (syng efter mig)-sangleg. Og på den måde bliver hele salen aktivt involveret i den store romantiske finale med hendes største hit til dato, A night like this. 

Et stemningsfyldt publikum kunne således forlade Musikhuset og begive sig ud i den lyse sommeraften – herrerne gøre haneben, kvinderne kokettere og undertegnede skåle i en langstilket sommerrosé for en trods alt pragtfuld gallaåbning af den kommende jazzuge.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C