AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Røverhistorier fra New Orleans

Røverhistorier fra New Orleans

14/7/2019 | Forfatter: Rasmus Espersen | Fotograf: Henning Espersen
Esben Just, Bak & Skak Jazzhouse, 14/07 15:00

View photogallery from this concert


Aarhus’ nye jazzklub, Bak & Skak Jazzhouse, satsede butikken og bød Esben Just – og dermed også et godt stykke af New Orleans indenfor i bunden af Jægergårdsgade.



Autentisk og jovial. Sådan vil jeg beskrive Esben Justs forsøg på at bilde os ind, at eftermiddagens publikum befandt sig i New Orleans. Ud over det vanligt blomsterpyntede klaver havde han medbragt egne billeder fra New Orleans samt et gulvtæppe, som ganske vist var fra et indisk bryllup, men det passede ligesom ind i stemningen. Og stemningen var autentisk New Orleans med numre af både Louis Armstrong og Fats Domino sunget og spillet af Esben Just, der på jovial dansk krydrede de mange sange med røverhistorier fra begge sider af Atlanten.

Efter en stærk start med Louis Armstrongs Someday You Will Be Sorry og Do You Know What It Means To Miss New Orleans blev vi taget med til Rådhuskroen, hvor hofmusikeren Chamberlain Jack Dupree charmerede de unge danske piger og – endnu vigtigere – åbnede Esben Justs øjne for New Orleans-musikken. Med introen ”det næste nummer er også skrevet af Shakespeare”, fik vi derfor Let Me Love You, hvor Just rullede sig ud i glimrende soloer både med og uden bashånd.

Herefter blev vi fløjet tilbage til New Orleans og St. James’ Infirmary, hvorfra der blev fortalt begravelseshistorier om funeral jazz og de dertilhørende traditioner med åbne kister, dans på kisten, og en testamenteret udstopning af hovedpersonen. Vi gik direkte videre over i Whole Lotta Shakin’ Going On, komplet med masser af Jerry Lee Lewis-rul. Der var knald på musikken, men på behersket vis. Her kunne man godt savne, at Esben Just pressede sig selv og kom helt ud i tovene, som jeg ved, at han kan.

Med en tanke til Fats Domino i disse dage, hvor folk i Louisiana igen risikerer at stå i vand op til tagrenderne, sluttede første sæt af med Blueberry Hill og Justs egen hyldest til pigerne (og Fats Domino) Venter I Et Kryds. Esben Just synger fedt på engelsk – der er god dybde, og god hæshed, men på dansk er han altså bare endnu federe.

”Jeg holder fem minutters pause og er tilbage om et kvarter”, sagde Esben Just og overlod det lille jazzhus til nye forsyninger af kølig hvidvin, tapastallerkener og store fadøl.

Til lyden af klirrende kaffekopper vendte han tilbage til klaveret med sange som Basin Street Blues, Mardi Gras Mambo og Big Chief, der i bedste New Orleans-ånd formåede at smelte publikum og scene sammen i aktiv underholdning, ligesom eftermiddagens hovedperson ønskede det. Vi blev imellem numrene underholdt med flere røverhistorier og billeder af marching bands og Mardi Gras-indianere, inden vi nok engang måtte trækkes med en pause før den store finale.

Den bestod af en hyldest til den sidste af de store, Dr. John, med I Thought I Heard New Orleans Say, der gled over i fællessang og klap på Så Siger Man Tak fra de gode, gamle Skipper Just Frost-dage, før Chuck Berry lukkede og slukkede med Never Can Tell.

Bevæbnet med gode sange og gode historier formåede Esben Just på blot 2,5 time at bilde os ind, at Jægergårdsgade ligger i New Orleans. Hvad siger man så?



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C