AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Solo – Duo – Trio

Solo – Duo – Trio

15/7/2019 | Forfatter: Rasmus Espersen | Fotograf: Henning Espersen
Emir Bosnjak – Dawda Jobarteh & Stefan Pasborg Duo, Helsingør Theater - Den Gamle By, 14/07 20:00

View photogallery from this concert


I anledningen af markeringen af 100 år med jazz i Aarhus dannede Helsingør Theater i Den Gamle By ramme om en dobbeltkoncert med aarhusianske Emir Bosnjak og duoen Dawda Jobarteh & Stefan Pasborg.



Harmonikasolisten Emir Bosnjak spillede aftenens første koncert bestående af en halv times improvisation inspireret af gåture i Botanisk Have, som Bosnjak bor lige op ad. Improvisationen åbnede og lukkede med I Skovens Dybe Stille Ro, der blev fremført på harmonika på en måde, der ledte tankerne hen imod Jimi Hendrix’ fremførelse af Star Spangled Banner på Woodstock for halvtreds år siden.

Med på turen kom vi også forbi Edith Piafs La Vie En Rose og antydningen af Ray Charles’ Hit The Road Jack elegant flettet ind og ud af egne virtuose improvisationer. Jeg må på tur i Botanisk Have i morgen og se, om den er helt støvsuget for inspiration efter aftenens opvisning.

Duoen Dawda Jobarteh & Stefan Pasborg blev i 2013 dannet på opfordring fra Aarhus Festuge. Desværre var de ved denne koncert ramt af tekniske vanskeligheder. Tekniske vanskeligheder med elektronikken vel at mærke – ikke hos de udøvende musikere, der var teknisk sublime. De havde hænderne skruet rigtigt på, om de så håndterede koraens 22 (hvis jeg talte rigtigt) strenge eller trommer, bækkener og gonger. Så de kom heldigvis let omkring vanskelighederne og tog dem som en udfordring. Ikke at de virkede specielt udfordrede, så overlegne som de var på hver sit instrument og i samspil.

Duoen åbnede koncerten med nummeret ”Mali”, hvor Pasborg med gonger spredt ud over tammerne imiterede en ballofon og sendte Jobarteh direkte tilbage til barndommens samspil med sin bror under mangotræet i Ghana. Ballofonen går ifølge Jobarteh traditionelt set hånd i hånd med hans vestafrikanske strengeinstrument, koraen.

På koncertens andet nummer blev der skruet op for intensiteten med Charles Mingus’ Better Get Hit In Your Soul. Her var masser af avanceret fingerspil fra Jobarteh på koraen, der ligner en mellemting mellem en guitar og en harpe, men lyder endnu vildere; og så blev Pasborg sluppet løs i en trommesolo, der endte ud i, hvad jeg efterhånden godt tør kalde hans signatur – Pasborg-tripletten – hvor tammer og hihat i trioler spilles sammen i støt stigende intensitet. Det er som altid en fornøjelse at høre ham spille trommesolo – også i det fine gamle Helsingør Theater, hvor volumen blev holdt nede. Det var ingen hindring.

Emir Bosnjak blev hentet ind på scenen til et enkelt nummer som trio, og hans harmonika passede perfekt ind i lyduniverset og tilføjede nærmest et alternativt orgel til Jobartehs strengelyd.

Samspillet mellem både de tre og de to var eminent. Mange sange endte i og indeholdt flere synkrone passager, som kom ud af den blå luft fra ellers vilde afstikkere fra hinanden. Jobarteh & Pasborg var i symbiose.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C