AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Magtfuld opvisning i musikalsk og teknisk perfektion

Magtfuld opvisning i musikalsk og teknisk perfektion

16/7/2019 | Forfatter: Ebbe Lautrup | Fotograf: Poul Nyholm
Marcus Miller, Musikhuset Aarhus, 15/07 20:00

View photogallery from this concert


Marcus Miller skaber festivalstemning med spil i særklasse i Musikhuset Aarhus.



En stor menighed af elbassister er mødt op til stå-koncert i Rytmisk Sal med den amerikanske komponist og superbassist Marcus Miller. Og ingen bliver snydt.

Marcus Millers imponerer fra start med sit artistiske spil på elbassen. Præcision og slagkraft er hans våben. Den 60-årige newyorkerbassist rammer konstant rigtigt med sin karakteristiske og stilskabende sprøde slagbas sprællende i bunden af hans sound krydret med distinkte melodilinjer i toppen. Med andre ord: Funkbas, der funker. En stil, som han har dyrket i flere årtier og nærmest er opfinder af.

Men selvfølgelig spiller han også med ”poterne.” Og det går vanvittigt hurtigt i overlegen stil i den en time og femogfyrre minutters uafbrudte koncert, hvor repertoiret hovedsaligt er hentet fra hans seneste album, Laid Back, som også navngiver den igangværende Europaturné. Allerede i første nummer, 7-T's, må publikum gør knæfald og række hænderne i vejret i larmende lovprisning af hans melodiske udladninger og rabiate angreb på den stakkels elbas.

Det gentager sig flere gange under koncerten, at bifaldet runger mod scenen. Runger – gør de dybe frekvenser så sandelig også. Hvad Marcus Miller mangler i bunden af sin sound på grund af sin spillestil, kompenserer stortrommen så rigeligt for. Det høres for alvor i nummeret Untamed. Her snurrer en gungrende bas utæmmet op gennem bentøjet og videre til mellemgulvet for af lægge sig til rette om tindingerne, så pandehulerne også runger med. Og sådan skal det være. Vi er til jazzfunkkoncert.

Marcus Miller funderer ofte sine kompositioner på inciterende basriffs, som bandet bygger ovenpå, lag på lag, til man har en musikalsk version af et kæmpe roterende shawarmaspyd i ørehøjde med publikum. Han lader sine musikere få plads til at udfolde sig på, hvilket de gør til fulde.

Julian Pollack og James Francies på diverse keyboards lader ikke Mr. Miller noget efter. De skiftes til at levere fuldstændig vildt flotte soli og klangblokke, så guderne må sig forbarme. Bag trommerne sørger Alex Bailey for, at hans fans får noget at gå hjem og tænke over.

Mildere toner lyder i Sublimity, der er skrevet som en hyldest til hans nylig afdøde svigermor. En flot melodi, hvor Alex Han på sax og Russel Gunn på trompet får spillet de smukkeste toner. Aftenens måske vigtigste nummer, Bitches Brew, som er titelnummeret på Miles Davis' Grammy-vindende album fra 1970, giver Russel Gunn mulighed for at lyde som mesteren selv. Det lykkes fuldt ud. Med ekkoeffekt på trompeten ophæver han tyngdekraften og lader tonerne flyve fritfarende ud i rummet. Marcus Miller håndterer her sit oprindelige førsteinstrument, basklarinetten, med stor overbevisning.

Albummet er det første i Miles Davis´ karriere, hvor han eksperimenterer med elektriske instrumenter – ikke mindst elbas. Det udtrykker Marcus Miller stor glæde over fra scenen. For i starten af 80´erne kommer han nemlig til at stå som komponist af titelnummeret, Tutu, fra Grammy-albummet af samme navn, hvor han også er krediteret som producer. Igen er trompetist Russel Gunn i centrum på scenen med kop for messingrørets tragtformede udmunding. Jo, det lyder sgu som Miles Davis.

De smukkeste toner denne aften kommer i den gamle kristne hymne fra 1885, How Great Thou Art. Marcus Miller griber igen fat i sin basklarinet og spiller gribende flot med svømmende orgel- og klaverklange i baggrunden. Her viser bandet en nænsom følsomhed, som kontrasterer aftenens maraton af skumle, mastodontdunkende opvisninger i instrumental overlegenhed og sublimt samspil. En forrygende, nærmest demonstrativ bandpræstation, som mod slutningen sætter publikum i festivalstemning. Og til festival står man jo som regel op.

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C