AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Godt nok mærkeligt ...

Godt nok mærkeligt ...

16/7/2009 | Forfatter: Carl Ancher Pedersen - www.carlancher.dk
Glöggerne & Martin Klapper, Musikhuset Aarhus (X Marks The Spot, 15/7 15:45


Kan man spille jazz på et "garagesalg" af brugt børnelegetøj, mobiltelefoner og andet elektronisk skrammel ... ?


Svaret blafrer fortsat i overtegnedes hjernevindinger og i persiennerne i Musikhuset Aarhus' foyer, efter af jeg onsdag eftermiddag overværede festivalens måske mærkeligste koncert med Glöggerne & Martin Klapper. Den dansk-tjekkiste trios medlemmer - Christian Skjødt, Mikkel Ring og Martin Klapper - var placeret ved hver sit bord med en sand rodebutik af ovennævnte remedier. På Mikkel Rings "legeplads" sås dog også en helt almindelig (halv)akustisk guitar, der under hele koncerten blev liggende på bordet og oftest håndteret med en violinbue.

Vi var på forhånd lovet "sonisk magi" og "et elektro-akustisk virkelighedsspil om liv og død". Magisk er for mig et lidt for stort ord, og det i grove træk afdæmpede lydmageri gjorde, at jeg på intet tidspunkt for alvor følte mig truet på livet. Men anderledes og sjovt var det at høre, hvad de tre hver for sig og sammen kunne få ud af den elektrisk manipulerede og forstærkede legetøjsbutik. Men VAR det jazz? Vi var i hvert fald langt ude i grænselandet. Og så måske, alligevel. For var der ikke i sidste ende tale om en slags free-form, hvor hver enkelt musiker improviserer løs og samtidig spiller op til og sammen med hinanden og får en helhed ud af det? Jeg ved det ikke helt, men har den grundholdning, at man engang imellem bare skal slå lyttebøfferne ud og opleve. Og en oplevelse, som vil blive husket, var det! Efter ét cirka halv times langt forløb rejste de tre musikere sig, takkede, bukkede og forlod den opmærksomt lyttende og mere eller mindre forbløffede tilhørerskare.

Forinden havde man i samme hjørne af foyeren - på Caféscenen - kunnet hører yderligere tre mere "normalt" besatte triokonstellationer: B:L:V, Caution! Art Kills! og Virvar. Koncerterne blev undervejs remixet af hver sin elektroniske musiker, hhv. Kati Linek, Pol Mod Pol, Vectral og Jonas Olesen, så man - hvis man tog lyttebøffer på i den nærliggende "Lounge" - kunne høre koncerterne i en version, hvor der var tilføjet yderligere dimensioner. Alt sammen fandt sted under den fælles X Marks The Spot-hat, hvis mission er at fungere som "ørenåbner" over for den unge, improviserede jazz, som blomstrer i vildt og fuldt flor i den århusianske undergrund. X Marks The Spot trådte første gang ind på scenen i Musikhuset sidste år med unge ildsjæle fra Det Jyske Musikkonservatorium (nu i samme hus) som initiativtagerne. Nu har de tilsyneladende bidt sig fast og fået fodfæste - og også fået flere penge at gøre godt med. - Ligesom sidste år har Musikhuset og kommunen støttet os, men derudover har vi også fået penge fra KODA og Dansk Musiker Forbund. Det har betydet, at vi i år kunne hyre en elektronisk musiker til hvert band og udbetale tarifløn til alle optrædende. Det har vi det rigtig godt med med tanke på, at mange af os inden længe er færdiguddannede som musikere og gerne skulle kunne leve af det, sagde en af arrangørerne Gorm Askjær. Han var også glad for, at publikum bakker initiativet op. Et snit på 40 - 50 tilhørere til noget af det "smalleste" og mest eksperimenterende, der bliver præsenteret under Aarhus Jazz Festival, er vel heller ikke så tosset. Gorm & Co. var i hvert fald godt tilfredse og forventer at være på banen igen næste år med nye grænsesøgende oplevelser. Ud over musikken gør X Marks The Spot også noget ud af rammerne. Rikke Otte Pedersen havde lavet nogle flotte dekorationer inklusive bagtæppe til lejligheden - en række collager af jazzens forskellige instrumenter (dog minus Glöggernes!) bogstavelig talt skåret ud i pap. Sidste års dekoratør, Anders Ladegaard, stod bag plakat og flyer. Se www.xmarksthespot.dk



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C