AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Hvordan sælger man jazzmusik?

Hvordan sælger man jazzmusik?

17/7/2017 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
Jazz Futures 1 – Professional Sustainability, Det Jyske Musikkonservatorium, 17/07 10:00


Har dit band også et pressebillede, hvor I står op ad en murstensvæg? Så skulle I måske overveje en anden løsning.



Den britiske musikagent Matt Fripp åbner et link til et sted på nettet, der hedder ”Bandphotos in front of a Brick Wall” og her er mange eksempler. Rigtig mange!

Jazz Futures er en del af 12 points Festival, og består at en række seminarer, hvor branchefolk fremlægger og diskuterer deres erfaringer. Der er fri adgang, og en række inviterede pressefolk og arrangører deltager. Mandag morgen duftede der af kaffe i Kammermusiksalen på Det Jyske Musikkonservatorium, og en veloplagt Matt Fripp tog hul på dagens emne: Hvordan skaber vi en bæredygtig fremtid for musikere?

Som agent for en række internationale jazzartister kender han udfordringerne. Én kan være den ovennævnte: at skabe et ordentligt blikfang i form af et godt pressefoto. Skal man have held med at trænge igennem til en booker på en festival eller en klub, er der dog mange andre faktorer, der skal tages i betragtning. Dine mails må ikke ligne spam – de skal være målrettede og personlige, og skal vise, at du har sat dig ind i spillestedets/ festivalens profil.

Matt Fripp viste flere slides for de fremmødte, der bestod af dels promotorer fra forskellige europæiske festivals, dels af musikere fra 12 points-programmet. Disse unge bands må siges at være sluppet over den første barriere, med det er ikke nok at spille godt – det er der så mange der gør.

Hvis du som musiker vil slippe for at supplere dine indtægter ved at spille balle-musik, skal der gøres et seriøst stykke arbejde over lang tid for at trænge igennem. Demo-CD ´er er fortid. Fremtiden ligger i en god, professionelt optaget video, som man linker til i sin ansøgning. En dårlig video er værre end ingen, det samme er en dårligt vedligeholdt webside eller Facebook-profil, der aldrig bliver opdateret, eller hvor du undlader at gå i dialog med følgerne.

Promotion som fag på konservatoriet? Repræsentanten fra 12 Points kastede spørgsmålet ud til de forsamlede musikere. Ingen havde været igennem dette pensum, og én af bookerne mente da også, at det måtte være i musikernes egen interesse at få lært at sælge sig selv, hvis de ville have et job hos ham.

Endnu et emne trængte sig på: Vi ofrer måske kun 10-12 sekunders opmærksomhed på en video på nettet. Giver det så stadig mening at indspille hele albums? Ligger fremtiden snarere i, med jævne mellemrum at slippe et enkelt nummer, for på den måde at skabe interesse om sin musik, uden at trække veksler på folks tålmodighed? Vil fremtidens digitale virkelighed dermed få musikere til at skabe en anden type musik? Her var der dog enighed om, at jazzmusik ikke er til hitsingler, og at albummet stadig har sin berettigelse.

Vi nærmede os frokostpausen, og Jazz-liveskribenten måtte videre ud i den musikalske virkelighed, hvor numrene heldigvis sagtens kan holde os fangne i mere end 10-12 sekunder.

Seminarrækken fortsætter tirsdag med nye emner, bl.a. hvorledes de kreative miljøer formindsker deres CO2-fodaftryk og dermed skaber en bedre fremtid for musikere og publikum.

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C