AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Swingende humor i krydsfeltet

Swingende humor i krydsfeltet

19/7/2017 | Forfatter: René Wiborg | Fotograf: Poul Nyholm
Århus Sinfonietta – Nye Spor, Hotel Carmel, 19/07 20:30

Se fotogalleri fra koncerten


Århus Sinfonietta leverede et godt mix af jazz og klassisk: Gershwin for basun og klaver, uropførelse af en lokal komponists værk og prutteskraben på en stor rød ballon.



Hotel Carmel genlød onsdag aften af tonerne fra en nedbarberet udgave af Århus Sinfonietta (fire musikere på klaver, basun, guitar og percussion). De valgte at lade hoved og hale i intimkoncerten være to værker af den lokale komponist Gorm Askjær.

Som begyndelse fik vi den fingerknipsende, rapsodiske SNAP, som kvartetten også opførte under sidste års jazzfestival. Og til slut uropførelsen af Askjærs nye SWINGING. Mere om den senere. 

Det var de to eneste værker, hvor de fire musikere spillede sammen på samme tid. Indimellem fik vi muntre beretninger fra de sympatiske musikere og eksperimenterede musik. 

Én afdeling var helliget George Gershwin, hvor pianist Erik Kaltoft og basunist Niels-Ole Bo Johansen fortolkede nogle af komponistens klassikere. Bl.a. en af de kun tre klaverkoncerter, geniet skrev. Her var vilde modulationer og krøller, bl.a. inspireret af Grieg og Rachmaninoff. Smukt spillet og anslået i en munter tone. De to ”gamle” mænd i Sinfoniettaen har en dejlig underspillet humor.

Så kom et sologuitarstykke af Erika Vega, ganske rigtigt uden megen rytme, som guitarist Frederik Munk Larsen sagde. Det handlede om at fange noget uhåndgribeligt. Men de klimprede, urytmiske flageoletter (overtoner) på strengene fangede ikke mig.

Aftenens spektakulære indslag var Henrik Knarborg Larsens opførelse af Scratch Music for Ballon. Han krammede manisk en stor rød ballon. Dyppede fingrene i vand og fik den til at knirke, prutte dybt, jamre og lyde som en missimjav-basun. Som afslutning var der fuld suspense: Ville han punktere ballonen med slagterkniven og et knald? Nej. Og jo. Senere.

Så et Tommy Dorsey-nummer for trombone og klaver, inden vi fik SWINGING, aftenens uropførelse af Gorm Askjærs nye værk, specielt skrevet til Århus Sinfonietta.

Der var en liggende banjo med. Men ”bare rolig, vi spiller ikke på den”, sagde Erik Kaltoft. Den fik til gengæld masser af rytmiske håndslag fra guitaristen, som også brugte en såkaldt E-Bow, der skabte elektrisk spænding på banjoens strenge til lange, syrede toner. Også Kaltofts klaver blev manipuleret, når han skabte forvrængning ved at gnide metalkæder mod pianostrengene. 

SWINGING bød på drama, dybe klavertoner og genklang af temaet fra tv-serien The Twilight Zone.

Ifølge komponisten selv er værket bl.a. ”En kalejdoskopisk undersøgelse af ordet "swinging" og dets mange betydninger og muligheder i musikalsk, lydlig sammenhæng. Begrebet vil kunne opleves som: rytme eller puls – en swing-rytme, en swingende rytme eller grundpuls.”.

Jo, og meget andet i tilgift. 

Tak for en interessant og uhøjtidelig aften i krydsfeltet mellem jazz, klassisk og underspillet humor.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C