AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
30 år med Jazzfestival i Aarhus

30 år med Jazzfestival i Aarhus

15/7/2018 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
30 Years of Jazz – Aarhus Jazz Festivals Jubilæumskoncert , Bispejazz - Bispetorvet, 14/07 20:00

Se fotogalleri fra koncerten


Fejring af jubilæet på tværs af generationer.


 

Hvordan indfrier man alle forventninger til en koncert, der skal markere før og nu, og samtidig dele sol og vind lige? Svaret må være, at det kan man ikke, men der er absolut point for den gode vilje og de inviterede musikeres vilje og evne til at bevæge sig ind i ukendt terræn. F.eks præsterede guitaristen Hans Jacob Sahlertz (f. 1937) som alderspræsident at sno sig frygtløst og med melodisk overskud gennem de to afdelinger, hvor den første bestod af ældre afroamerikansk inspireret musik fra jazzens barndom til mainstream. Anden afdeling var udelukkende originalkompositioner, ”skrevet i Aarhus”, som dirigent og tovholder Jens Christian ”Chappe” Jensen fortalte. 

Som en cadeau til festivalens mangeårige formand Jens Klüver var han inviteret som gæst, og kunne lige nå to numre, inden han ”skulle ud og drikke sig fuld” – det drejede sig vist om et job på et bryggeri! Det blev Abdullah Ibrahims smukke Maraba Blue og hans egen swingende Hygge i F, hvor den pensionerede bigband-dirigent foldede sig ud på sopran- og tenorsax.

Da Klüver var ude ad døren, erkendte orkesterlederen, at kønsfordelingen nok var skæv på scenen, og ilede med at spille sin næste trumf, den estiske sanger, komponist med mere, Karmen Rõivassepp. Hun fyldte ikke meget ved siden af Finn Odderskov, men ikke så snart hun havde sunget de første linjer af When You´re Smilin´, før alle var klar over, at her var et talent ud over det sædvanlige. Goodmorning Heartache og  S´wonderful fulgte efter, i flotte arrangementer af Odderskov, og sunget med overskud og udstråling.

Man kan snakke musikken ihjel, men det ville have styrket koncerten med en gennemgående fortæller, der kunne sætte ord på, hvorfor vi skulle høre netop disse melodier. Hvor var nedslagene i festivalens historie? Og så er den kronologiske fremgangsmåde ikke altid den bedste: Ville man have skabt en ægte publikumsbasker, kunne man have vendt bøtten og sluttet koncerten med nogle af de evergreens, der prægede første afdeling.   

Naturligvis skal jubilæet markeres. Dønningerne efter 2017 klinger ud, men der er stadig historier at fortælle om byen med det rige kulturliv. Opgaven med at kreere en 30-års jubilæumskoncert for vores jazzfestival var givet til Chappe, professor, tidligere Gaffelprismodtager og kendt som manden bag det dynamiske bigband Blood Sweat Drum + Bass. Han har været aktiv i byen mindst lige så længe, som festivalen har eksisteret, og har berøringsflader med flere generationer af musikere helt tilbage fra Peder Pedersens Big Band.

”Vi skulle alle sammen komme med numre”, fortæller to fra den ældre generation, trompetisten Gunnar Lautrup og saxofonisten Finn Odderskov. Gunnar valgte Armstrongs Potato Head Blues fra 1927, et nummer, der er en del af hans egen historie som primært New Orleans-inspireret trompetist. Finn havde valgt det nummer, der indledte koncerten, Foottappin´,en straight, udadvendt blues med plads til alle – ligeledes et nummer, der passer Finn som et skræddersyet jakkesæt.

Hørt fra tilskuertribunen virkede det som om 1. halvleg gik til de ”gamle drenge” i blæsergruppen, mens 2. halvleg med dens nykomponerede musik stod bedre til den unge rytmegruppes spillestil og musikalske universer. Det var numre af bl.a. pianisten Simon Gorm Eskildsen, bassisten Frederik Hagner og trombonisten Jens Chr. Bang. Vi kom ikke ud i forlænget spilletid – sidste strofe i Karmen Rõivassepps Nostalgia blev fløjtet af med Domkirkens timeslag.

Et trofast applauderende publikum kvitterede for det sympatiske projekt med stående klapsalver, og søndag venter nye oplevelser under den 30. udgave af Aarhus Jazz Festival.

 

 

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C