AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Kulinariske toner fra Sydstaterne

Kulinariske toner fra Sydstaterne

16/7/2018 | Forfatter: Ebbe Lautrup | Fotograf: Lora Staykova
Arthur Lea Bootleg Trio – Frokostjazz , Bispejazz - Bispetorvet, 16/07 12:30

Se fotogalleri fra koncerten


Arthur Lea serverer ubesværet musikalsk gumbo og kreolerkrydderi til dine italiensk inspirerede frokost-delikatesser



Arthur Lea er énmands-combo for fulde tangenter. Alene på scenen savner hverken han eller publikum bas, trommer eller andet vedhæng. Han klarer det hele selv. Dagen før på scenen med sin Bootleg Trio på Klostertorvet, og her på Bispejazz har vi ham mano-a-mano. Tror jeg ved min ankomst. Men helt overraskende stiller han op med samme konstellation af klaver, bastuba og trommer, og det er skam et fint supplement.

Mens solen fra en skyfri himmel ingen problemer har med at trænge igennem teltdugen, har den engelske klaverbetvinger ligeledes legende let ved at nå ud til publikum, som ved frokosttid mandag hurtigt finder ind på Arthur Leas signalfrekvens af tæskede honky tonk-rytmer og rhythm’n’blues-sange med rødder begravet i anseelig afstand fra Bispetorvet.

Sydstatssumpenes fugt og varme er for en stund flyttet ind, og jeg må flere gange kigge op fra de kulinariske delikatesser af italiensk tilsnit på min frokosttallerken. Indimellem rimmet torsk, sprængt oksebryst og postej med salvie bliver vi diverteret med solid gumbo og kreolerkrydderi fra scenen med engelske Arthur Lea som musikalsk ”chef”.

"Good afternoon. It´s nice to be in this lovely city of yours, in this smelly tent. Make yourself at home. Here´s a little welcome song. So take a seat.”

Arthur Lea er veloplagt, ligetil og umiddelbar i sin performance. Med venligt, sympatisk nærvær byder han indenfor til sin helt egen musikalske anretning.

Get it Done handler om ting vi ikke får gjort eller udskyder til en anden gang og sender hilsner til ikke mindst politikere i hans eget hjemland, pointerer han. Og vi hører en kropsdoven duvende blues med pudsigt synkoperede underdelinger fra Christopher Barretts c-tuba bundet sammen af Pat Levetts trommeleg, som lægger bunden til finurligt klaverspil fra Arthur Leas hånd.

Tubaen får soloplads og serverer riffs og soli ind imellem hinanden. Med elektronisk forstærket lyd, ekko, farefulde dybe toner og loops sendes vi på krydstogt til sælsomme verdener – også langt fra Bispetorvets himmelhvælv. Alligatorlækkert og veltilberedt.

Arthur Leas vokal er lys og klar bluesrøst, som høres rigtig fint i nummeret One Way, skrevet og indspillet på en rejse rundt i de amerikanske sydstater. Her bliver vi faneme trakteret med hoppende tubatoner i rockabilly-style eskorteret af stramt legende trommespil fra Pat Levett. Mageløst.

Ved siden af mig sidder tre på min alder (læs: efterløn) og balancerer gaflen i munden i nogenlunde takt med musikken. Jeg selv lader desserten vente. Min sidemand er benovet over tubaen: ”Sjældent, man hører tuba på den måde.”
Enig.

Sanger og sangskriver og dygtig showmand. Det er han. Fra zydeco til bluegrass, fra Nashville til New Orleans og videre over sumpene til storbyjazz og engelsk pubunderholdning og fællessang. Han tager os med på rejsen med største naturlighed og underholder medrivende sit publikum fra første til sidste bid.

Fra sydamerikansk tortilla med det hele til rabarberkompot med vanillaskyrcreme, som afrunder min frokostanretning.

Velbekomme.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C