AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024

Lysende jazzfest med dybe rødder - lysinstallation på Atlas

7/7/2021 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen


Aarhus Jazz Festival har altid givet plads til eksperimenter og fusioner af kunstarter, men sædvanligvis har man skullet søge disse oplevelser i udkanten af byen. Nu rykker periferien mod centrum.


I 2021 har Aarhus Jazz Festival stillet Alex Mørch en opgave, der trækker på hans evner og store erfaring som både installationskunstner og elektronmusiker/komponist. I sit værksted i Sydhavnsgade har han skabt et visuelt og lydligt kunstværk, der skal pryde spillestedet Atlas i Vester Allé både inde og ude, og er tænkt som medspiller i et program med den overordnede titel Lysende Jazzfest.

SE KONCERTPROGRAMMET TIL LYSENDE JAZZFEST HER

Alex Mørchs værk danner hermed ramme om hele 19 koncerter, der rækker ud mod alle aldersgrupper, og som afsøger jazzens vidtstrakte univers. Værkstedet i Sydhavnsgade er fuldt af metalplader, profiler, elektroniske gadgets og en unik samling af løse højttalerdrivere i alle størrelser. Ikke just prototypen på et lydstudie, men tilstedeværelsen af en cello og et par henslængte violiner trækker den anden vej. Alex Mørchs værker bæres frem af både reallyde, lysdioder, motorer og diverse metaller, hvis forskellige egenskaber udnyttes kunstnerisk i en udforskning af rum og maskine i sameksistens med mennesket.

“Da vi så rummet an, kom vi frem til, at det kunne være fint, at vi også spillede en koncert, hvor vi brugte udsmykningen i en installationskoncert. Det er noget, jeg har gjort meget i”, fortæller Alex Mørch, der i 2019 afsluttede uddannelsen som solist på elektronmusikeruddannelsen på DIEM i Aarhus. “Det, som jeg synes er fedt ved jazzen er, når det ligesom er uperfekt, og jeg stræber efter, at værket bliver både maskinelt, organisk og musikalsk. Rent praktisk er Atlas et umuligt rum at hænge noget op i, så der skal tænkes i hyperlette konstruktioner af f.eks. aluminium, et materiale, der har nogle rigtig sjove akustiske og visuelle egenskaber.”
 
Værket har titlen Sprængrod, og Alex Mørch har inviteret tre andre musikere ind i sit univers: sangerinden Karmen Rõivassepp, kontrabassisten Frederik Sakham og Anna Jalving på bratsch og violin.
“Det bliver en blanding af rytmiske forløb og melodier. Jeg sætter nogle rammer op. De skal følge installationens bevægelser og improvisere over nogle sekvenser.”

Valget af strygeinstrumenter er bevidst:
“Trælyden i instrumenterne spiller op imod værkets titel, der er hentet fra et gammelt sagn om naturens magi. På en måde har videnskaben et svar på alt, men kommer sikkert aldrig ned til den dybeste sandhed. Det er tanker, jeg bruger som inspiration i mit arbejde, men det er ikke nogen facitliste. Publikum må naturligvis danne deres egen opfattelse af værket.”

Hans egen rolle i koncerten 15. juli på Atlas bliver at styre installationen og dens interaktion med musikerne:
“Det er fedt at arbejde sammen med de her dygtige musikere, fordi de både kan levere støjklange og melodier, der skal danne kontrast til de grove lyde fra installationens materialer.”

Alex Mørch udforsker gerne materialernes akustiske egenskaber og benytter hellere traditionelle instrumenter end synthesizere. Han fisker en alu-liste frem fra hjørnet i sit værksted, balancerer den på fingeren og knipser. En sprød lyd, rig på overtoner vokser ud af det grå metal.
“Man tænker på aluminium som et blødt og kedeligt materiale, men man kan finde mange spændende lyde i materialerne.”
 
Sprængrod bliver dog, bortset fra koncerten 15. juli, en primært visuel installation.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C