AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Magi i midnatstimen

Magi i midnatstimen

21/7/2018 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
AUT-ensemble feat. Okabe & Seyer-Hansen – Nye Spor , Aarhus Domkirke, 20/07 23:00

View photogallery from this concert


Domkirkens majestætiske indre virker som et køligt omslag på panden efter en lang, hed dag, hvor festivalen har flydt over med mangeartet musik.


 

Klokken 23 ligger hvælvingerne i halvmørke; kun podiet midt i koret under prædikestolen er oplyst af nodepultenes lamper. Man kan frit placere sig på alle sider, og stille glider publikum på plads. Koncerten er arrangeret af AUT (Aarhus Unge Tonekunstnere) i samarbejde med Aarhus Domkirke og Aarhus Jazzfestivals koncertrække Nye Spor.

Som en hyrdefløjte i bjergene stiger lyden af den japanske hiciriki fra et sted ved indgangen og bevæger sig roligt op mod podiet, hvor de to cellister Soma Alpass og Lil Lacy har taget plads, ansigt til ansigt. Harukiko Okabe sætter sig, nikker alvorligt og sætter tonen an med instrumentets karakteristiske, glidende klang. Hvælvingerne tager imod trioens toner, der væver sig sammen til et hypnotiserende klangbillede. 

Musikken er bygget over en mere end 1300 år gammel japansk tradition, og Okabes instrument kan bedst sammenlignes med en obo. Sammen med de to vestlige strygeinstrumenter trækker dens melankolske kalden én ind i en drømmeverden, hvor tiden for en stund står stille, og hvor dagens tonemylder træder i baggrunden. En velgørende lydhealing.

Efter en kort pause introducerer bassist og komponist Frederik Sakham sit værk Liéux lV – Sacred Music in a new Light, og cellisterne på podiet er blevet suppleret med fire sangere fra Aarhus Domkirkes kantori, dirigenten/sangeren Carsten Seyer-Hansen og violinisten Anna Jalving. 

Fra det fjerne østen begynder vi nu i det vestlige Sahara, hvor trommen og kvindernes karakteristiske sang / jubelskrig indleder musikkens messende, meditative karakter. Igen er det kolossale rum en passiv, men vigtig medspiller, der bærer toner og rytmer ind i et tidløst univers.

Værket bevæger sig videre i en årtusindgammel, mellemøstlig tradition, indtil ensemblet tager os nærmere vor egen kirkelige musiktradition med udgangspunkt i renæssance-komponisten Palestrina. Satserne glider umærkeligt over i hinanden, og undervejs lader Frederik Sakham sin kontrabas tale med, både som en del af strygekvartetten, og som soloinstrument. Sangstemmerne får de sidste ord, da de i et decrescendo leder os hjem fra vores rejse, og som med et knips vækker os af hypnosen. Midnatstimen er inde, og mentalt renset kan man forlade en af byens allerfineste koncertsale, og træde ud i den lyse nat.

Sidste koncert under Nye Spor: Århus Sinfonietta på Hotel Carmel 21.07. kl. 15.00.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C