AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Krydsfinér i krypten

Krydsfinér i krypten

14/7/2019 | Forfatter: Jørgen Nielsen
Flamenco Jazz Experience & Adam Baldych, Skt. Lukas Kirke, 13/07 20:00

View photogallery from this concert


Gnistrende aarhusianske flamencorytmer med polsk gæstesolist



Jeg havde set frem til at opleve Skt. Lukaskirkens nyklassicistiske kirkerum som koncertsted, men på grund af renovering er aktiviteterne for tiden henlagt til kirkens krypt. Dette rum befinder sig også i en byggefase. Alle paneler er fjernet, og de rå mure er blotlagt. Umiddelbart ikke de bedste rammer for musikudøvelse, skulle man tro.

Trombonisten Jens Balder: ”Da vi havde prøve i eftermiddags, var efterklangen meget voldsom, men nu er der da heldigvis kommet et pænt stort publikum”. Underforstået at tilhørerne, ud over at være dem, det hele drejer sig om, samtidig ved deres blotte fysiske tilstedeværelse er med til at forbedre akustikken!

Aarhusbaserede Flamenco Jazz Experience har inviteret den polske violinist Adam Baldych som solist ved to koncerter under årets festival, hvoraf denne var den første. Og har man mulighed for at besøge A-huset på Godsbanen søndag 14. juli kl. 15, venter der en flot oplevelse. Hermed er konklusionen på denne reportage afsløret, men hvad så?

Inden Adam Baldych kom på scenen, fik vi to numre om hhv. månen, La Luna, og om lyset i den elskedes øjne, Luz, og allerede her demonstrerede gruppen sin heldige blanding af den traditionelle flamenco og jazzens tone- og rytmesprog. Maria Glisic klappede for, sang med den klassiske andalusiske bluestone, og kastede sig med smældende hæle ud i duel med Stephan Jarls cajon. En krydsfinérkasse af et percussioninstrument, der har bredt sig fra Latinamerika til resten af verden. Og som her indgik i rytmisk symbiose med lyden af højhælede sko mod en plade – ligeledes af krydsfinér under danseren.

Violinsolisten gjorde sin entré med et kort solonummer, hvor han ud over sin blændende teknik og smagfulde brug af sampling, også flirtede med det vemod og den inderlighed, der ligger latent i den andalusiske musik. Fraseringer, der ikke er i familie med afroamerikansk blues, men tæt på mellemøstlig og østeuropæisk folketone.

Den samlede gruppe fortsatte med numre, der fornemt inddrog alle otte musikere, både som solister og som en del af rytmegruppen med klap, tramp og banken på instrumenter. Med stor præcision opbyggedes intense, rytmiske crescendoer, og Jens Viggo Fjords guitar skiftevis brillerede og understøttede med stor stilsans. Nummeret Zanzibar var skrevet specielt til Adam Baldych, og Mandela var en hyldest til verdens store fredsskaber. På et jazz-valsende underlag fra Ulrik Bisgaards trommer foldede musikken sig ud i et foreløbigt højdepunkt, og der blev blæst igennem fra både Jens Balder og Florian Navarro, så de levende lys i krypten blafrede.

Hen mod slutningen stod Maria Glisic atter i sortklædt, graciøst fokus med en tangos, en traditionel dans, kun akkompagneret af cajon og guitar. Et fornemt oplæg til et slutspil bestående af La Surpresa (overraskelsen) og ekstranummeret Malaguerias, der bl.a. featurede Jens Jefsen med en velsmurt, stilren bassolo. ”En af de solide bas-søjler i Jylland,” som Jens Viggo Fjord formulerede det. Hvorfor ikke medregne resten af solsystemet?

Aarhus Jazz Festival 2016 stod i flamencoens tegn med fire fantastiske bigbandaftener i Ridehuset. Der er grund til at glæde sig over, at denne livsbekræftende musik stadig lever og har det godt her i byen i hænderne på de rette mennesker. Flamenco Jazz Experience er et sprællevende bevis.

 

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C