AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Improjazz fra øverste skuffe

Improjazz fra øverste skuffe

14/7/2020 | Forfatter: Carl Ancher Pedersen | Fotograf: Jørgen Nielsen
Lotte Anker & Peter Friis Nielsen, Udstillingsstedet Spanien 19C, 13/07 21:00

View photogallery from this concert


Sax og bas i mageløs samklang i en af Sommerjazzens små oaser



Intens og udforskende improvisationsmusik – et nærmest telepatisk sammenspil – mesterlige improvisatorer og musikere. 

Det er nogle af de ord, der i Sommerjazz-programmet sættes på duokonstellationen Lotte Anker (sax) og Peter Friis Nielsen (bas). Og de rammer ret præcist min oplevelse af gårsdagens koncert på Udstillingsstedet Spanien 19C, som jeg i øvrigt har svært ved at sætte egne ord på. 

Et imponerende cv, der omfatter mange års musiceren med hinanden samt et hav af danske og udenlandske topnavne, kendetegner begge musikere, og erfaringen og kendskabet til hinanden fornægter sig ikke. De to musikere lytter sig ind på og finder hinanden i lange musikalske forløb med masser stor variation og mange temposkift.

Vi er meget langt fra et traditionelt duosammenspil med sax som melodiinstrument og bas som rytmisk bund. Nej, her er der ligeværdighed – med et uforligneligt basspil, der i lige så høj grad som saxen driver musikken fremad. Ofte hektisk, halsbrækkende med stor ekvilibrisme og virtuos traktering af basstrengene med såvel fingre, kuglepenne, lightere og låget til en bliklås, der på skift bidrager til at vride nye og overraskende toner og klange ud af instrumentet.

I perioder er en lige så tændt og velspillende Lotte Anker med i up-tempoet, men lægger indimellem i højere grad roligere klangflader ind over. Midt i sættets tredje lange nummer skruer begge musikere ned for tempoet. Det nærmeste, vi kommer en ballade, og det nærmeste, vi kommer et helt simpel bas-akkompagnement under Lotte Ankers sopransax – dog med flere finurlige detaljer undervejs. 

Det er musik, der først og fremmest spilles frem undervejs, som kræver åbne ører og åbent sind af såvel musikere som publikum, men som belønnes så rigeligt i form af nye og spændende musikalske oplevelser, der på behagelig vis bevæger sig langt væk fra jazzens slagne og trafikerede hovedveje. 

Hvor meget eller lidt, der er aftalt i forvejen, skal være usagt. Men i hvert fald protesterer Peter Friis Nielsen højlydt – om end med glimt i øjet – da Lotte Anker minder ham om et aftalt ekstranummer. "Nu komme jeg aldrig til Aarhus mere ...", erklærer han. Men mon det går så galt? 

Der er voldsom og fortjent applaus efter den lille times koncert på spillestedet, som i forhold til størrelse og coronaforholdsreglerne er fyldt til sidste plads. 

Allerede søndag startede koncertrækken med impro- og freejazz i det gamle kunstnerværksted på Sydhavnen. Umiddelbart Før Lotte Anker og Peter Friis Nielsen har trioen Lømmel spillet, mens Snöesgood (Sneleoparden og Kresten Osgood) runder dagen af. Og tirsdag tages der så hul på sidstedagen med to aftenkoncerter med hhv. Gorm Askjær Trio og Rus2. 

Men efter otte år med den frie jazz som varemærke er det så formentlig også slut med jazzløjer og anden kreativ udfoldelse på Udstillingsstedet 19C. Jens Balder, der repræsentere arrangøren ALT_R_JAZZ, fortæller, at lejemålet er opsagt. Huset – en værkstedsbygning tilhørende det for længst hedengangne gasværk – står til nedrivning. 

Man kan så kun håbe, at politikere og beslutningstagere vil leve op til løfter og erklærede intentioner om, at der fortsat skal være plads til de kreative og kunstneriske kræfter, der i dag er med til at sætte kulør på Sydhavnskvarteret – og ikke kun til glas- og betonpaladser. 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C