AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Cool nok Veronica

Cool nok Veronica

17/7/2020 | Forfatter: Carl Ancher Pedersen | Fotograf: Hreinn Gudlaugsson
Aarhus Jazz Orchestra feat. Veronica Mortensen , Musikhuset Aarhus, 16/07 20:00


På sikker grund med velsyngende Veronica Mortensen og Aarhus Jazz Orchestra i topform



This might not be cool var titlen på aftenens fjerde nummer af og med Veronica Mortensen i front for Aarhus Jazz Orchestra ved dagens koncert. Det fik efterfølgende dirigent og showmand Nicolai Bøgelund til at stille det retoriske spørgsmål til publikum: – Jamen er det da ikke netop cool at komme med et nummer med så mange fede akkorder, at enhver musiker vil elske at spille solo over dem – og så at fremføre det med en svedig rytmerytme i ryggen! 

Jo da. og dermed også al mulig kredit til de mange fremragende musikere i Aarhus Jazz Orchestra, der ligesom vokalisten i front i den grad udstrålede spilleglæde, der forplantede sig til publikum.

Ganske kort tid før, der skulle øves op til Sommerjazz-koncerterne i Musikhusets foyer, fik bigbandet omsider lov til at slippe ud af corona-indelukket, og ligesom når de økologiske køer blive lukket ud og kommer på græs om foråret, var det et springsk orkester, der gik på scenen og leverede fyrig opbakning til aftenens solist. 

Efter i nogle dage at havde cruiset rundt i Sommerjazzens vildere grænseegne ( som ikke ligger længere væk end Sydhavnskvarteret ) var det en god afveksling for undertegnede denne aften at komme tilbage på sikker jazzgrund. Og man kan roligt sige, at det var en Veronica Mortensen og et bigband på sikker grund, for repertoiret var for størstepartens vedkommende hentet fra livealbummet I'm The Girl, som sangerinden og orkesteret (dengang det hed Klüvers Bigband) indspillede live i Ridehuset for præcis 10 år siden. 

Der blev ikke taget de store musikalske chancer, men lækkert var det – velsunget, velspillet og veloplagt. I øvrigt stor ros til lyd og lydfolk i Musikhusets foyer. Den sad lige i skabet.

Rigtig mange af bigbandets medlemmer var skiftevis på som solister, og det er næsten uretfærdigt at fremhæve den ene for den anden. Men så alligevel ... . 

Før Veronica Mortensen gik på scenen, indledte Aarhus Jazz Orchestra med Basies Moten Swing efterfulgt af Ellingtons Caravan. Dette nummer indgår i filmen Whiplash, der som Nicolai Bøgelund berettede, handler om en ondskabsfuld og skaldet (a la Bøgelunds egen "frisure") dirigent, der herser på det groveste med en ung trommeslager for at få det bedste ud af ham. Den film havde han inden koncerten haft en lille apropos-snak med bigbandets unge trommeslager John Riddell om.

Om det var en tilsvarende hård opdragelse, der havde virket, skal være usagt, men i hvert fald diverterede John Riddell med en aldeles forrygende trommesolo i dette nummer. 

Det – og hele Aarhus Jazz Orchestra – kan (gen)opleves senere i dag kl. 17 og igen kl. 20, når bandet går på scenen til den sidste af tre udsolgte dobbeltkoncerter, der hylder bigbandhistoriens store mestre Duke Ellington, Count Basie og Quincy Jones. Denne gang "kun" med egne solister, men de kan altså godt! 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C