AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Klubstemning ved højlys dag

Klubstemning ved højlys dag

17/7/2020 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
Abekejser , Radar, 17/07 16:00

View photogallery from this concert


Abekejser blander den elektroniske lyd med håndspillet virtuositet



Både musikere, arrangører og publikummer, som man taler med under denne lidt hemmelige festival, udtrykker overvejende glæde. Dels over at der overhovedet sker noget igen. Dels over måden, det sker på. Publikum vil musikken på en anderledes måde og betaler gerne for noget, der ellers plejer at være gratis. Musikerne spiller for nogle mindre skarer, men står med følelsen af, at øjeblikkene er mere unikke, end de plejer at være. Og arrangørerne? Tja, de har generelt mindre omsætning, men får samtidig mulighed for at gentænke deres koncepter. Hvem sagde ”Rethink”? Kulturbysloganet har for alvor fået luft under vingerne.

Et band som Abekejser ville normalt blive programsat til klubtid efter mørkets frembrud. Spillestedet Radar på Godsbanen valgte en anden løsning. Abekejser sælger billetter, men der er kun plads til et halvt hundrede siddende i lokalet. Ergo annoncerer man to shows: kl. 16 og kl. 20. Og derfor kan man gå direkte fra solskinnet ind i den mørke rockklub, hvor scenen som en boksering er anbragt midt i lokalet for at kunne skabe plads til de siddende gæster. Spillestedsleder Martin Aagaard siger: ”Det er helt underligt, for ved den her tid plejer vi at sidde inde på kontoret, og nu skal vi pludselig være klar til at tage imod bandet og lave lydprøve.”

Røgmaskinen kaster sin magi ud i lokalet, og de fem musikere går på LED-lysende skosåler i ”ringen” og indtager pladserne i en cirkel med front mod hinanden. ”Det er sådan, vi plejer at stå i øvelokalet", siger guitarist Jeppe Lavsen. ”Nu kan I få lov at være en flue på væggen!”

Tre keyboardspillere, guitarist og trommeslager. Det signalerer overvægt af elektronisk lyd. Tre af de fem musikere er en del af Bangin' Bülows Nice Jazz Quartet, der ligesom Abekejser bevæger sig på et halsbrækkende højt niveau, uden at blive selvhøjtidelige. Når man har lyttet til al slags musik i seks årtier, vil der konstant være noget, der pirrer ens synapser og skaber associationer til noget, man har hørt engang. Og der er altså mange år siden, jazzen gik elektrisk. Jon Døssings vocoder får mig til at tænke på Herbie Hancock fra tiden efter Headhunters, og pludselig midt i inde Jeppe Lavsens guitarindsats dukker ekkoet af Gustav Ljunggrens slide-lyd fra Band Mrazem op. Bevidst eller ej?

Fuldstændig ligegyldigt; det er bare en fryd at mærke, hvordan fortid og fremtid mødes i et rum af skaberglæde og legesyge. Efter mange år ude i kulden er jazzrock eller fusionsmusik taget op af en ny generation af musikere, f.eks. bands som Snarky Puppy, der ligesom Abekejser skaber et imødekommende, legende univers, der byder et stort og entusiastisk publikum indenfor.

Elektroniske beats med jazzede improvisationer, hiphop og tæt på håndspillet fusionsmusik, som når Adrian Christensen skifter Moog'en ud med basguitaren. På en lille time får vi resultaterne af sliddet i øvelokalet under Corona Lockdown plus materiale fra den seneste udgivelse Floating Through the Universe, og Jeppe Lavsen råber. ”Hvor er det fedt at spille i Aarhus igen”, hvilket publikum er helt på linje med! Hvad vil vi høre? Disco-jazz eller rock-jazz? Eller begge dele?

Vi vil naturligvis have det hele, og efter et råswingende dansebeat følger en mere kantet rytme, udført med den blærede præcision, der kendetegner Abekejser. Så er det slut, og uden for Godsbanen venter den sene eftermiddagssol – hvis man ellers kan få øje på den for alt det forlorne prestigebyggeri, der tårner sig op over et af byens sidste tiloversblevne oaser. Om tre timer er der igen Showtime på Radar.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C