AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Varmt som i Brasilien

Varmt som i Brasilien

15/7/2021 | Forfatter: Niels Overgård | Fotograf: Niels Overgård
Karmen Rõivassepp Brazilian Group, Ridehuset 14/07/2021


Det perfekte match mellem sommervejret og landet, hvor de musikalske inspirationer er hentet.


Hun bor i Aarhus og er fra Estland. Hendes nyeste projekt handler om Brasilien. Her er dagens vejr helt i sync med landet, hvor de musikalske inspirationer kommer fra.

Jeg er trukket indenfor i Ridehuset til dagens første koncert. Det er Karmen Rõivassepp Brazilian Group. Hendes vanlige gruppe er suppleret blæsere fra Aarhus Jazz Orchestra – Michael Bladt på sax, Lars Søberg på trompet og Stefan Ringive på trombone.

Repertoiret består af kendte og ukendte brasilianske melodier. Som Karmen Röivassepp siger, da koncerten starter, så har hun ikke en særlig tilknytning til landet andet end den store kærlighed til dets musik.

Astrud Gilbertos Berimbau er med Frederik Bülow i rytmisk hopla på trommerne. En stor del af den brasilianske musik handler om rytme og trommer – og Bülow holder sig ikke tilbage.

Antonio Carlos Jobims Waters of march indledes af Michael Bladt på fløjte. Sangen blev for tyve år siden i Brasilien kåret som den bedste brasilianske sang nogensinde. Det er en vidunderlig tilbagelænet og rolig bossa, der på trods af, at den handler om regnvejr, passer godt til den varme dag.

Karmen Rõivassepp er teknisk helt i top. Det bruger hun og viser utallige eksempler på ved eftermiddages koncert. Det tyste, der langsomt bygges op og skaber lys over musikken. Det høje toneleje beherskes med ro og falder naturligt sammen med trompeten. Scatsangen kigger forbi flere gange undervejs. Der, hvor hun imponerer mest, er med hendes beherskelse af det portugisiske sprog. Hun taler og forstår ellers ikke sproget. I stedet har hun fundet melodien i sproget og lader den blidt sprede sig ud over publikum.

Joao Gilbertos arrangement af Gershwins S’ Wonderful fra Gilbertos album Amarosa, som Karmen Rõivassepp erklærer, at hun har hørt adskillige millioner gange, smelter sammen med publikum i det fyldte Ridehus. Varmen har allerede blødgjort os. Nu lægger vi os bare ned og flyder sammen med musikken. 

Flere gange går bandet i et funky og direkte udtryk. Som da koncerten slutter med Taj Mahal af Jorge Ben Jor, hvor der atter går funky Brazil – ja næsten disco – i den. Hurra, siger jeg bare. 

Selvfølgelig bliver der plads til et ekstranummer, hvor publikum i bedste coronastil ikke synger, men nynner med. 

Karmen Rõivassepp siger med lidt vemod i stemmen, at de ikke har planlagt flere koncerter. Her kunne man håbe på, at der en anden gang ville være nogen, der har brug for en solid og medrivende dosis brasiliansk musik – det er Karmen Rõivassepp og hendes band garanter for.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C