AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Læreren, eleven og idolet

Læreren, eleven og idolet

15/7/2021 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
Jonas Andreasen Double Tenor Quartet feat. Niels Vincentz and other guests , Helsingør Theater – Den Gamle By, 14/07 19:30

Se fotogalleri fra koncerten


Kvartetten der voksede. Ambitiøs saxofonisk mangfoldighed.


Aftenens koncert i det stemningsfulde Helsingør Theater blev afviklet i en skov af mikrofonstativer, trods det rent akustiske udtryk. Årsagen var, at DR var på plads med optagevognen, og det er glædeligt at ”Statsradiofonien” stadig finder det vigtigt at dokumentere nicherne i dansk kulturliv.

"Hvor er det mærkeligt at tale i en mikrofon, der ikke er sat til”, sagde aftenens smilende kapelmester Jonas Andreasen. Men budskaberne gik igennem, både de talte og de spillede, i et meget afvekslende program, hvis overordnede tema var en hyldest til multimusikeren, komponisten og den spirituelle ledestjerne Yusef Lateef, der i 2020 ville være fyldt 100 år.

Han var født William Emanuel Huddleston, men som mange af sin generations sorte amerikanere konverterede han til islam og skabte under sit nye navn en lyd, der var influeret af orientalsk og afrikansk musik.

Jonas Andreasen Double Tenor Quartet er i sin grundform uden et akkordinstrument, dvs. kontrabas, trommer og to blæsere. Det betyder at musikerne spiller uden et harmonisk sikkerhedsnet, og det skaber interessante udfordringer.

Koncerten begyndte med den første af en række duetter af Yusef Lateef, Coltrane, spillet af de to tenorer Niels Vincentz og Jonas Andreasen, efterfulgt af sidstnævntes komposition Mom. Og som han rammende fastslog: ”Hvad er bedre end en saxofon? Det er to saxofoner.” Og der skulle komme endnu flere!

All of it var bygget over klassikeren All of Me, et såkaldt kontrafakt, som vi fik flere eksempler på fra Jonas Andreasens hånd. Så fulgte et typisk eksempel på Yusef Lateefs musik, Like it is, med en hypnotiserende, gennemgående basfigur fra den solide Jens Mikkel Madsen og dansende, legende trommespil fra Daniel Sommer.

Instrumentkollegaen Niels Vincentz er et erklæret idol for Jonas Andreasen, men han fik en pause på bænken, mens indskifteren Christian Vuust kom ind fra kulissen, for straks at blive kastet ud i Dexter Gordons The Chase, hvor der blev skruet gevaldigt op for tempoet og udvekslet rødglødende tenor-salver mellem de to.

”Christian er min gamle lærer fra konservatoriet”, præsenterede Jonas, og rettede det hurtigt til ”tidligere”. ”Jeg kender nemlig ikke nogen, der er så nysgerrig og ung af sind som ham, og at spille med ham minder mig om mange lykkelige sax-timer.”

Vi fik endnu en duet, den smukt vibrerende Twilight, mens tusmørket sænkede sig over Den Gamle By, og så var det tid at præsentere aftenens næste gæst, altsaxofonisten Lasse Damsgaard, der har modtaget undervisning af Jonas Andreasen.

Den musikalske fødekæde forbliver heldigvis ubrudt, og de to spillede et dristigt arrangement af balladen What´s New, som både Billie Holiday og John Coltrane har udødeliggjort. Hen mod slutningen kom alle hornene på scenen til endnu et par Lateef-numre, kulminerende i et rigtigt 70'er-funknummer, Robot Man, der indledes med en opsang til menneskeheden om ikke at lade sig opsluge af teknologien, men bevare humanismen.

Jonas Andreasen rappede sig på megafon igennem festlighederne i lykkeligt selskab af sin lærer, sin elev og sit idol, saftigt bakket op af sine tidligere medstuderende, nu suppleret af Jens Munch på keys.

Det gamle teater swingede med på de gode vibrationer, og væggene blev imprægneret med lyden af ikoniske saxofoner. I en by fyldt med arkitekttegnede, højteknologiske venues er og bliver dette træskrin fra 1817 noget helt særligt.

Torsdag og lørdag denne uge fortsætter koncertrækken under temaet Den Ikoniske saxofon.

I den fredede bygning må man naturligvis hverken ryge eller drikke, og det stemmer godt overens med Yusef Lateefs ord: ” Too much blood, sweat and tears have been spilled creating this music to play it where people are smoking, drinking and talking.”

Og husk: Hvad er bedre end en saxofon? Mange saxofoner!



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C