AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Grønt lys for frihedskampen

Grønt lys for frihedskampen

9/7/2022 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
Jomi, Maritza Salen 08/07/2022

Se fotogalleri fra koncerten


Jomi sang om savn, samtykke og utålelige kvinder.


 

Koncerten i Maritza-salen med Jomi og Frihedskæmperne var den første af syv, arrangeret af Gyngen.

Der gemmer sig masser af Aarhus-historie heri: Gyngen var tidligere en spise-og musikcafe i Fronthuset, Mejlgade. Maritza var indtil 1970-erne byens førende natklub, med et klientel af ensomme handelsrejsende på udkig efter kvindeligt selskab. Så er det på plads.

Aftenens navn Jomi blev af annoncøren præsenteret som et multitalent, og et blik på en næsten 20-årig karriere afslører både et spirende forfatterskab og henved ti albumudgivelser i spændingsfeltet mellem støjrock, singer-songwriter, pop og avantgarde. Jomi gik da også på scenen med et hold musikere, der var klædt på til lidt af hvert.

Denne anmelder var mest fortrolig med sekstettens eneste mandlige islæt, Jesper Løvdal på barytonsax, tenor og fløjte. Han er en skattet og alsidig musiker og er f.eks. at finde sammen med selveste Daimi i Louisiana Jazzband. To andre stærke musikalske personligheder fuldendte blæsergruppen: Anne Efternøler på trompet og Maria Dybbroe på basklarinet og barytonsax. De saftige arrangementer er skabt af Kathrine Windfeld. Melodisk og varmt basspil af Tove Sørensen på en vintage Fender Precision og magtfuldt og indlevende trommespil af den svenske stjerne Cornelia Nilsson. Med Jeff Beck-koncerten 29. juni i Randers i frisk erindring, kan man heldigvis konstatere, at ligestillingen er på vej i rytmegruppen.

Jomi og bandet var badet i lyset fra en enkelt absinth-farvet projektør. Grønt er godt, men som ansigtskulør yder det ikke kunstnerne retfærdighed. Ikke desto mindre var der masser af skønhed, både fysisk, i musikken og i de danske tekster.

Jomi, med en stærk og personlig vokal, vekslede mellem guitar og keyboard i ét langt sæt med sange, primært fra hendes seneste udgivelse Lyst fra 2021. ”Jeg er besat af at finde ud af, hvordan man bliver fri i musikken”, sagde hun, og Frihedskæmperne gav deres bud på det: fra free-jazzagtige kollektive blæserimprovisationer til stramt rockende grooves. Effekten af to unisone barytonsaxer skal man ikke undervurdere!

Der blev plads til betragtninger over tidens emner. Samtykkesnakken, fører den ikke oftest til et fravalg, hvor det kunne have ført til en god oplevelse? Sangen hed Ja/Nej/Måske, og kunne senest opleves til DR's P8-galla. Og så var der sangen om et kvindemenneske, der næsten ikke er til at holde ud. ”Men hun skal jo også være her!”

Koncerten i den intime Maritza-sal blev afviklet i en hyggelig og uhøjtidelig atmosfære med et band, der udstrålede spille-og sangglæde.

Jazzfestivalen er i gang, og her skal ikke bruges tid på at måle, hvor mange procent jazz, denne koncert indeholdt. Dristige bookinger, der udfordrer publikums forventninger, er en del af en god festival.

Kig i programmet efter Maritza Salen og Gyngens øvrige seks koncerter. Det kan virke en anelse forvirrende, men kært spillested kan godt have flere navne – hvilket er tilfældet her. 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C