AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Lyden af Aarhus i fri leg

Lyden af Aarhus i fri leg

11/7/2022 | Forfatter: Ole Bisbjerg | Fotograf: Ole Bisbjerg / Hreinn Gudlaugsson
Nana Pi Aabo-Kim + Extemporize Orchestra: Lyden af Aarhus, turkis 10/07/2022

Se fotogalleri fra koncerten


Det var en unik og meget speciel oplevelse at overvære Nana Pi Aabo-Kim og Extemporize Orchestra improvisere over den nykomponerede suite ”Lyden af Aarhus”.


 

Koncerten var første gang, at Jazzselskabet Aarhus arbejdede sammen med spillestedet turkis, men meget tyder på, at det ikke bliver sidste gang.

Den nykomponerede suite Lyden af Aarhus består af 12 forskellige små dele, hver med deres egen overskrift, som f.eks. The Harbour, Seagulls, Bells, Foghorn, Train, Birds og City Sounds.

Komponisten Nana Pi Aabo-Kim fortalte, at de enkelte musikere under øvearbejdet præsenterede deres egen lyd til hvert afsnit, som derefter blev indarbejdet som improvisationsgrundlag for musikeren og bandet. Desuden havde komponisten optaget en del reallyd fra Aarhus som f.eks. havmåger, DSB's udkaldslyd, klokkespilsmelodien In vernalis temporis fra rådhustårnet og snakkende cafégæster. Reallyden indgik på lige fod med improvisationerne i de enkelte dele af suiten.

Som dirigent styrede Nana Pi Aabo-Kim improvisationerne gennem angivelse af, hvilken del vi var i gang med og derefter gennem hendes eget lydtegnsprog Extemporize, hvor hun har udviklet mere end 50 forskellige håndtegn, som hun anvender til f.eks. at angive lydstyrke og loops med mere i improvisationerne.

Det tog tid at komme ind i værket Lyden af Aarhus, som til en start fremstod kaotisk. Men lidt efter lidt kom forståelsen, og sammenhængen mellem dirigenten, musikerne og værket voksede til et samlet raffineret klangbillede, som både var smukt og grimt, men hele tiden meget vedkommende og emotionelt.

Det var imponerende at følge samspillet mellem dirigent og musikere i den fælles skabelsesproces. Til slut i værket kom den eneste ”rigtige” melodi som grundlag for de afsluttende improvisationer. Det var Morten Børups vårvise In vernalis temporis, som de fleste vil kende fra klokkespillet i rådhustårnet i Aarhus.

Med værket Lyden af Aarhus får ordet unik den helt præcise betydning. For netop søndagens koncertoplevelse kan aldrig gentages. Men jeg vil da meget gerne opleve værket endnu en gang.

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C