AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Dansk-argentinsk samarbejde på Gellerupscenen

Dansk-argentinsk samarbejde på Gellerupscenen

12/7/2022 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
Martin Sued Orchestra, Gellerupscenen 11/07/2022

Se fotogalleri fra koncerten


Saftig tværkulturel musikpulje udfoldet på Vestbyens bedste scene.


 

Gellerupscenen, eller Gellerup Art Factory, er en perle af et kulturhus, hvor lokale aktører i flere år har præsenteret musik af høj kvalitet under Aarhus Jazz Festival.

2022 er ingen undtagelse. Mandagens aftenprogram var allerede i gang, da Jazz Live-redaktionen ankom. Sangerinden Anna Kruse fortolkede smukt og overbevisende Edith Södergrans digte med sin Edith Kvartet med blandt andre Fredrik Lundin på holdet.

Efter en kort omstilling gik den argentinske bandoneon-spiller Martín Sued på med sin lokale backing, præsenteret af trommeslageren Ulrik Bisgaard. På klaver Esben Tjalve, der efter mange år i London nu beriger det lokale musikmiljø med sit pianospil og kompositioner. På bas den stadig allestedsnærværende og suveræne basklippe Jens Jefsen, der lige var vendt hjem fra en togtur med sin bas til festivalen i København, hvor han spillede med sin gamle kollega fra Aarhusbandet Tears, den nu 76-årige sanger Allan Mortensen. Som særlig gæst stjerneviolinisten Tue Lautrup.

Og allerede i første, halsbrækkende rytmiske nummer bestod alle testen. Titlen Filas betyder køer, altså dem, vi står eller hænger i. Og i stedet for at ærgre sig over dem kan man jo, som Sued, omskrive dem til musik. Med en samling af små lykkedyr og et krus maté ved sin stol sad argentineren som vokset sammen med sin bandoneón, en lille knapharmonika med en helt unik dynamik og udtryksfuldhed.

Migra handlede om at rejse bort, med al den sorg, glæde og håb, det kan indebære. Alt sammen ordløst udtrykt med den firkantede ”squeezebox”, som er kælenavnet for instrumentet, når man kommer længere nordpå.

Med sine sørgmodige øjne, a la en yngre broder til Anders Lund Madsen, var Sued en fontæne af emotionelt og musikalsk overskud og blev perfekt matchet af Lautrups kælent virtuose strøg på violinen. Jens Jefsen brugte også sin bue flittigt og var med til at lægge det lækre, bløde tæppe under musikken. Som komponist fik han også plads i programmet, der, som Ulrik Bisgaard udtrykte det, bestod af ”et kulturmøde, hvor vi alle lægger noget i skålen”.

Også Esben Tjalve havde doneret et nummer, balladen The only one. Inspirationen er hentet fra historien om den udrydningstruede Oy-Oyfugl. Det fortælles, at der findes en optagelse af det allersidste eksemplar af racen, kaldende på en mage. Det er muligvis en skrøne, men melodien var smuk!

Smuk var også Astor Piazollas langsomme, sensuelle tango Oblivion, der blev aftenens sidste nummer. Så let slipper ingen god kunstner, men i stedet for at brage løs med en rigtig ”showstopper” tryllebandt Martín Sued os endnu en gang med et solonummer, Meme. Endnu en gang sydamerikansk blues fra øverste hylde.

Arrangør Camilla Dayyani takkede til slut alle bidragydere, og man kan kun håbe, at traditionen med at udvide festivalens fysiske grænser vil fortsætte. Gellerup Art Factory er en overset perle blandt byens kulturtilbud.

 



Se flere reportager her >

Flere fotogallerier her >

Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C