AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Stort, voldsomt og enestående

Stort, voldsomt og enestående

13/7/2022 | Forfatter: Jørn Gade | Fotograf: Poul Nyholm
Trondheim Jazz Orchestra & Signe Emmeluth, turkis 12/07/2022

Se fotogalleri fra koncerten


Årets jazzfestival byder på flere bigband-oplevelser. En af de anderledes af slagsen var tirsdagens koncert på turkis.


 

Signe Emmeluth er navnet på en danske saxofonist og komponist. Hun er uddannet på konservatoriet i Trondheim og bosat i Oslo. Hun er et pænt stort navn i Norge som avantgardemusiker og er dér med i flere spændende sammenhænge.

Til sine gamle medstuderende komponerede hun et stort bestillingsværk til Moldejazz sidste år. Værket hedder Physicality in/emotion og undersøger, hvordan lys, musikalske kontraster og interferens mellem toner påvirker tilskuerne. 

Og det er ikke løgn, at der skete noget inde i hovederne på tilskuerne/tilhørerne: Lydtryk og vakuum, monotone klange afbrudt med skrald. Bombardementet varede i godt 70 minutter.

Signe Emmeluth er kendt for at arbejde med improvisation – og altså også med kompositioner. Hvordan det er samlet sammen i aftenens store koncert, ved jeg ikke. Måske har Signe og bigbandet improviseret undervejs. Værket er helt nøjagtigt og præcist, ingen slinger overhovedet. Som en kampvogne kørte musikken bare fremad. De mange musikere var ikke en række solister. De var en hær.

Efter koncerten var vi en håndfuld, som diskuterede heftigt, hvad vi hver især havde oplevet. Var der bevægelser, hørte vi noget lyrisk, bestod værket af flere dele? Ligegyldig hvad der er svaret, så var vi enige om, at dette var en enestående aften. Noget, der kun kan opleves live.

Efter koncerten gik jeg på jagt efter oplysnnger om Signe Emmeluth og fandt et sted, at hun var inspireret af Ornette Coleman, så disse linjer er skrevet, mens hans musik kører i baggrunden.

Her er en smagsprøve på, hvordan Physicality in/emotion lød ved Moldejazz sidste år. 

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C