13. - 20. juli 2024
Lille stemme – stor jazzkærlighed
13/7/2024 |
Forfatter: Carl Ancher Pedersen | Fotograf: Henning Espersen
Lisa Ekdahl & Aarhus Jazz Orchestra, Musikhuset Aarhus 12/07/2024
Lisa Ekdahls stemme er ofte blevet kaldt en lillepigestemme, og ikke altid positivt ment. Sandt nok. Det er ikke nogen stor stemme, men til gengæld helt hendes egen
En meget personlig stemme, som har gjort Lisa Ekdahl kendt og elsket. Særligt i Norden og herunder også i Danmark.
Kærligheden kunne i den grad mærkes, da Lisa Ekdahl på jazzfestivalens store åbningsgalla stod på scenen i Musikhusets Store Sal, med Aarhus Jazz Orchestra i ryggen og et talstærkt publikum foran sig.
”Musikken giver mig liv, giver mig bedre sex (!), giver mig alt …”, lød det fra sangerinden et stykke inde i koncerten.
Med rund hånd gav hun musikglæden videre til os i salen med en alsidig koncert, der både bød på personlige fortolkninger af jazzstandarder, kendte popsange i nye jazzgevandter og naturligvis egne sange, hvor Lisa Ekdahl har et stort bagkatalog at trække på.
Blandt popsangene fra 2021-albummet Grand Songs var en tilbagelænet, men samtidig råswingende version af Beyoncés If I Were a Boy. På samme måde klædte det Supremes-bangeren Stop! In the Name of Love at blive taget ned i tempo og fremført med en inderlighed og melankoli, der fik teksten til at fremstå langt stærkere end i originalversionen.
Vi var ikke kommet langt ind i koncerten, da Lisa Ekdahl erklærede, at hun var rigtig glad for sine gamle sange. Det tror jeg bestemt er gengældt, og det var også dem, der stod stærkest under koncerten.
Vi fik blandt andet de største hits fra 1994-debutalbummet – først Benen i kors, siden Ôppna upp ditt fönster og som forudsigeligt ekstranummer hittet over dem alle Vem vet?
Det var dette album, der for 30 år siden slog benene væk under mange af os, og jeg vil faktisk mene, at Lisa Ekdahl – trods mange andre fine sange gennem årene – aldrig har formået at overgå dette mesterværk.
Midt i sættet fik vi en afdeling med et minimalt setup: Lisa Ekdahl med akustisk guitar, hendes faste guitarist Mathias Blomdahl på elguitar og indimellem Aarhus Jazz Orchestras eneste kvindelige medlem, Kati Brien, på sopransax.
Rigtig smukt, men det overskygger ikke, at aftenen i høj grad også stod i netop Aarhus Jazz Orchestras tegn.
Om det er Europas bedste bigband, som en anmelder har udnævnt dem til? Eller om man kan gå så vidt som Lisa Eksahl at sige, at de er verdens bedste ”storband” (sådan siger svenskerne)? Det ved jeg ikke. Men jeg ved, at det er et aldeles fremragende orkester, både i egen ret og som backing for inden- og udenlandske solister fra øverste hylde.
Således også denne aften, hvor storbandet leverede indfølt akkompagnement til Lisa Ekdahl, og hvor stort set alle musikerne, ikke mindst blæsersektionen, brillerede med fine soloindslag.
Bigbandet har nærmest vundet hævd på at åbne Aarhus Jazz Festival i Musikhuset i selskab med en dygtig solist. Derudover er der en mangeårig tradition for at give fire gratis Musikhuset Swinger-koncerter (tidligere Ridehuset Swinger), ligeledes i selskab med solister fra nær og fjern.
Således også i år, hvor orkesteret hylder Brecker Brothers, og hvor selveste Randy Brecker (trompet) er solist.
Hvordan det kan komme til at lyde, fik vi en lovende forsmag på under gårsdagens koncert.
Før Lisa Ekdahl kom på scenen, spillede Aarhus Jazz Orchestra nummeret Green Rain, skrevet af bandets egen Mikael B(ladt), der også spillede en solistisk hovedrolle.
Senere fik vi et Michael Brecker-nummer, hvor trompetgruppen shinede, men hvor også Michael Bladt (tenorsax) og bandets guitarist leverede forrygende soli.
At dømme efter disse smagsprøver bliver det funky fusion af den allerfineste slags i Musikhuset. Så du kan godt begynde at glæde dig til de fire aftener i Musikhusets Foyer i selskab med Randy Brecker og Aarhus Jazz Orchestra – 16., 17., 18. og 19. juli kl. 19.30.
Se flere reportager her >
Flere fotogallerier her >