AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Instrument og sprog

Instrument og sprog

16/7/2024 | Forfatter: Jan Hyldig | Fotograf: Poul Nyholm
Mark Solborg TUNGEMÅL feat. Yoshigaki & Takara, Langenæskirken 15/07/2024

Se fotogalleri fra koncerten


Spændende aften i Langenæskirken, hvor Babylon, Helligånden og digteren Inger Christensen legede med. Mark Solborg og hans, til aftenen sammensatte, kammerensemble fremførte den intense koncert TUNGEMÅL


Vi kommunikerer med sprog - nogle gange lykkes det, andre gange mislykkes det. Samtalen kan være smuk og berigende, når den lykkes. Vi har sprog, og vi har sprogbrug - muligheder og realisering. Vi kender Bibelens Babylon, hvor de mange sprog udvikles, og det fælles projekt bliver vanskeligt - ja, måske umuligt. Ligeledes kender vi fra Bibelen Helligåndens tungetale, der gør sproget mystisk og magisk. Denne aften i Langenæskirken lykkedes instrumenternes samtale, og det blev på mange måder en både mystisk, konkret og smuk aften i den på én gang traditionelle og moderne kirkebygning. 

Mark Solborg opførte nemlig koncerten TUNGEMÅL sammen med sit internationale ensemble - på elektrisk guitar Mark Solborg, på trompet Susana Santos Silva, på klaver og keyboard Simon Toldam, vibrafon Yasuhiro Yoshigaki og endelig percussion Kumiko Takara. Konkret og teknisk afsøger musikerne gennem koncerten instrumenternes stemme-muligheder. Således bliver trompetens radikale muligheder for lyd undersøgt. Dens muligheder for at lave toneløse men ikke lydløse luftstrømme. Den elektriske guitars muligheder for forvrængede og usædvanlige lyde undersøges, og percussion i mange utraditionelle varianter bringes i spil. Langsomt blander de enkelte instrumenter sig, og der opstår smukke tematiske forløb. 

Kirkerummet indrages i den musikalske performance. Musikerne bevæger sig rundt i kirkerummet og giver lyd fra sig, der hvor de er - ensemblet adskilles og forenes igen. Ensomme lyde bliver til fælles musik. Således bølger aftenens lydperformance mellem enetale og fælles musikalsk samtale. Koncertens åbne, minimalistiske form giver tankerne frirum, og Inger Christensens digtsamling "Det" (1968) melder sig blandt associationerne. Ligesom Inger Christensen arbejder Mark Solborg og ensemblet med skabelse, forvandling, udfoldelse og visse steder opløsning og sammenfald. Som hos Inger Christensen finder jeg også natur, vand og luft i aftenens koncert.  

Vi var mange, der efter koncerten langsomt trækker ud af Langenæskirken - en stor oplevelse og mange tanker rigere. 



Se flere reportager her >

Flere fotogallerier her >

Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C