AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Den aften ånderne slap løs i Langenæs

Den aften ånderne slap løs i Langenæs

18/7/2024 | Forfatter: Ole Bisbjerg
Mazur/Cronholm/Jonsson Trio, Langenæskirken 17/07/2024

Se fotogalleri fra koncerten


En koncert med Marilyn Mazur er en meget intens oplevelse, der sidder i kroppen lang tid efter. Efterfølgende kan man opleve, at man ikke er helt det samme menneske som før. Så intens og sanselig er musikken. Sådan var det også onsdag aften i Langenæs kirke.


Der var fuldt hus i Langenæs kirken til koncerten med Mazur/Cronholm/Jonsson Trio, ja selv kirkegulvet blev taget i brug. Gruppen har ifølge Mazur næsten 25 års jubilæum og er kun et hobbyband, som Mazur selv omtalte dem. Men det kunne overhovedet ikke mærkes. 

Marilyn Mazur er en ener i dansk musikliv, en alsidig og dybt talentfuld musiker der vedkender sig det spirituelle og lader det spirituelle afspejle sig i musikken. Josefine Cronholm og Krister Jonsson er de perfekte samarbejdspartnere både med musikalitet og talent på et meget højt niveau, og samtidig er det tydeligt, at de tre er meget tætte på hinanden spirituelt. Alle musikere bidrager til bandets musikalske univers, som skabes til dels på stedet og dels er skrevet i forvejen. En del af numrene stammede fra bandets sidste udgivelse ”Flamingo Sky” (2014).

Mazur indledte koncerten med klokkespil i hendes lille metalstativ bur, hvor klokker og gong-gonger er hængt op, så hun nemt og hurtigt kan bevæge sig mellem dem. De smukke enkle lyde til start får tilhøreren til at skærpe sanserne og gøre sig klar til koncerten, der var en tour-de-force rundt i verdens musikalske skatkammer. Vi begyndte i den nordiske folkemusiktone og en inderlig og samtidig storladen melodi, der udviklede sig på baggrund af Krister Jonssons elguitar, der også kunne skabe et elektronisk bagtæppe for melodien. Efterfølgende satte Mazur sig ved flyglet og en slags blues blev omdrejningspunkt for næste melodi, og her viste Mazur også hvilken virtuos hun er på et traditionelt trommesæt. 

I næste melodi var vi i Mellemøsten/Nordafrika hvor Mazur som intro spillede på en speciel tromme med en meget smuk klang. Josefine Cronholm viste her igen, hvor virtuos og teknisk dygtig hun er som sanger.  Efterfølgende fik vi en længere improvisation fra Mazur, hvor hele det store slagtøjsinstrumentarium kom i brug. Her kunne man kun lade sig føre med af musikken og lægge alle tanker væk i en form for musikalsk meditation. 

Hen mod slutningen af koncerten fik vi to meget forskellige numre. Dels et meget vildt og voldsomt nummer med en virtuos intro af Mazur på flyglet inden Krister Jonsson viste nye sider af talentet som rå rockguitarist.  Josefine Cronholm supplerede med fornem ordløs sang. Efterfølgende en lille amerikansk børneremse, der cirkulerede mellem musikerne og virkede dejlig let og humoristisk efter de voldsomme energiudladninger. Som sidste nummer gav bandet ”Skoven som Kirke” en smuk melodi i nordisk folkemusiktone, og hvor Josefine Cronholm demonstrerede sig alsidighed som sanger med bl.a. strubesang, støn, growl og meget mere i en intens hyldest til naturen og naturens ånder.

Koncerten var slut efter et kort ekstranummer. Og jeg tror de fleste i publikum  havde det ligesom jeg, at vi havde oplevet en sjælden smuk og usædvanlig musikoplevelse, der måske også havde forandret os som mennesker. 

 

 



Se flere reportager her >

Flere fotogallerier her >

Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C