13. - 20. juli 2024
Sidste dag med Artists in Residence, øv!
18/7/2024 |
Forfatter: Ole Bisbjerg
Gustaf Ljunggren & Emil de Waal med gæster, Musikhuset Aarhus 17/07/2024
Ni koncerter på fem dage, workshops og diverse jamsessions, det har været noget af en uge for jazzfestivalens to gæstesolister Gustaf Ljunggren og Emil de Waal. De to musikere var dog stadig i storform til onsdagens to afsluttende koncerter.
Om eftermiddagen kl. 16.00 i Kunsthal Aarhus kunne vi for første gang i jazzfestivalen høre de to musikere helt alene uden musikalske samarbejdspartnere. Det blev en mere en intens og minimalistisk oplevelse, hvor vi kom rundt i flere af deres nyeste udgivelser og desuden hørte nogle få numre fra et kommende album.
Gustaf Ljunggren er udover at være en fornem multiinstrumentalist også en sjælden dygtig komponist med et fint øre for gode melodier. Vi fik således et dejligt genhør med hans to smukke melodier ”Pirates”, der er fra det nyeste album Stockholm/København og ”Wuhan Waltz”, der er en hyldest til den nyligt afdøde jazzmusiker Elith "Nulle" Nykjær Jørgensen, som Gustaf Ljunggren og Emil de Waal ofte har spillet sammen med. Ljunggren indledte ”Wuhan Waltz” med en intro på bambusfløjte inden det smukke tema foldes ud på guitaren.
I nummeret Marsh March, som også er fra det kommende album, arbejder de to musikalsk med en traditionel march form, som introduceres af de Waal på trommerne inden musikken udvikles og opløses i den tætte musikalske forståelse, som de to har efter mange års samarbejde. Til slut vender den enkle march rytme tilbage.
I det nye nummer “Meen” legede musikerne igen sammen og fortalte i øvrigt, at det nye album er blevet skabt i tæt musikalsk samspil med en gruppe 12-13 årige børn, der har været vigtige samarbejdspartnere for dem. En coverversion af countryklassikeren ”Wichita Lineman” (1968) som sangeren Glen Campbell tog til toppen af hitlisterne, afsluttede koncerten og viste det alsidige format, som to musikere har.
Den allersidste koncert med de to gæstesolister var kl. 22 på Musikhusets caféscene. Her kom publikum langsomt sivende hen fra foyerscenen og Aarhus Jazz Orchestras store big-band lyd til den intime klang fra Ljunggrens keyboard og de Waals whiskers på trommerne.
Til forskel fra eftermiddagens koncert havde de to gæstesolister inviteret gæstemusikere til koncerten. Det viste sig at være saxofonisten Kati Brien og vibrafonisten Victoria Søndergaard, som Ljunggren og de Waal har spillet med i løbet af ugen. Vi fik således et helt nyt take på flere af de numre, som vi havde hørt om eftermiddagen. Og det viste sig at give et helt nyt smukt perspektiv på bl.a. ”Wuhan Waltz” og ”Pirates”, når Victoria Søndergaards finurlige toneranker på vibrafonen og Kati Briens smukke altsaxtone supplerede Ljunggren og de Waal. Vi hørte også numre komponeret af Søndergaard og Brien, der begge udover at være virtuose på deres instrumenter også er dygtige komponister. Til sidst i koncerten mødte vi endnu en ung gæstemusiker bassisten Marius Ulf Skaftrup, der faldt fint ind i bandet. Et voldsomt intenst crescendo afsluttede koncerten i en fælles improvisation lidt efter kl. 23, mens aftenlyset faldt flot igennem regnbuen på Aros. Det var smukt og meget rørende.
For mig at se har det været en stor succes for både publikum, arrangører og jazzfestivalen at have Artists in Residency. ikke mindst når det er så dygtige og kompetente musikere som Ljunggren og de Waal. For nogle af de musikere, som de har samarbejdet med, kan deres besøg have en længerevarende betydning for deres musikalske udvikling. Det er også meget positivt, så jeg krydser fingre for, at jazzfestivalen også i 2025 får mulighed for at gentage succesen.
Se flere reportager her >
Flere fotogallerier her >