AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Musik skabes da på stedet og i nuet

Musik skabes da på stedet og i nuet

19/7/2024 | Forfatter: Ole Bisbjerg
Share Improfest vol. 4, Wahlberg Studio 18/07/2024

Se fotogalleri fra koncerten


Koncertforeningen Sun Ship fra Aarhus og The Community fra København er fælles om at arrangere den fjerde udgave af Share Improfest. En koncertrække, der i de tidligere udgaver, har været en del af et EU-projekt, men som nu fint kan stå på egne ben. Igen i år foregår det i Wahlberg Studios rå industrielle rammer på Jægergaardsgade


Ti af de 14 deltagere i Improfesten kommer fra Europa, mens de sidste fire er lokale musikere. Jeg talte inden koncerten med en af arrangørerne, bassisten Jonathan Aardestrup, der fortalte, at musikerne er en del af det europæiske Share netværk og til daglig arbejder i improvisationsgrupper i deres hjembyer. Arrangørerne udvælger musikerne på forhånd og beslutter, hvem der skal spille med hvem, der er dog helt frie rammer i de Jamsessions, som også er en vigtig del af Share konceptet. Alle musikere er på til mindst to koncerter, hvor koncerterne torsdag aften var de første.  

De tre grupper som jeg hørte, havde inden koncerten haft to korte øve-sessions i løbet af dagen. Jeg talte også med en af musikerne i det første band, trompetisten Anne Efternøler, der fortalte, at det meste af øvetiden går med at vurdere spillestedets klanglige muligheder og tilrettelægge musikken derefter. Man lytter selvfølgelig også til hinanden, men intet musikalsk aftales på forhånd, for al musik skabes på stedet og i nuet. 

Der er ingen tvivl om at det er nogle meget stærke og talentfulde impromusikere, som arrangørerne har fået til Aarhus. Men hvordan skal man vurdere og beskrive musik, som ligger udenfor alle de rammer, som vi normalt opfatter som musik? Der er f.eks. hverken melodier, harmonier eller fælles rytme. Til gengæld er der masser af helt originale musikalske ideer, der opstår i nuet i koncertsituationen.

Det første band jeg hørte, bestod af Rieko Okuda (p) Berlin, Anne Efternøler (tpt), Aarhus og Sofia Borges (perc) og fra Berlin. De havde masser af musikalitet, spændende ideer og var alle på et teknisk meget højt niveau f.eks. kunne Sofia Borges få utrolig meget musik og lyd ud af ganske almindelige vinkeljern fra et byggemarked, som hun havde anbragt på sin lilletromme.  Anne Efternøler kom små dråber vand i sin trompet, og det gav helt nye lyde fra instrumentet. Rieko Okuda havde electronics tilsluttet klaveret, og deres koncert sluttede med et stille elektronisk hjerteslag. Smukt. 

Næste band bestod af Aaron Lumley (b), Zbigniew Chojnacki (acc) Gobi Drab (rec) og Tobias Andreassen (d). Her var også masser af musikalsk viljestyrke, men jeg lagde specielt mærke til Lumleys meget innovative kontrabasspil og Gobi Drabs Paetzold blokfløjte, et instrument som jeg aldrig havde set før, men som giver helt nye muligheder på blokfløjten. Der er billeder af det vilde instrument i fotogalleriet til koncerten.

Det sidste band havde jeg desværre ikke mulighed for at høre, men der bliver rig mulighed for at høre alle musikere igen de kommende dage. For fredag fortsætter Improfesten kl. 14.00 i Aarhus Domkirke og senere på aftenen kl. 20.00 fortsætter koncertrækken i Wahlberg Studio. 

Lørdag er deltagerne dedikeret til at opføre et bestillingsværk af komponisten Mads Egetoft, som har titlen ”Doomschool”. Det lyder både ildevarslende og meget spændende. Kom med et åbent musikalsk sind til Share Improfest, og du får en ekseptionel musikalsk oplevelse med hjem. 



Se flere reportager her >

Flere fotogallerier her >

Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C