AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Svedig bluesharpe

Svedig bluesharpe

17/7/2009 | Forfatter: Lars Borup - www.lars-borup.dk
James Harman & Peder Nande Band, Vestergade 58 16/7 23:30


Der var svedig bluesharpe i Vestergade 58 ved midnatstid og endda af høj klasse.


Vestergade 58 havde besøg af den 63-årige amerikanske sanger og mundharmonikaspiller James Harman. Han regnes blandt de allerbedste på bluesscenen. Backingholdet var annonceret som Peter Nande Band med ikke mindre end to musikere, der er blevet kåret som årets bluesnavn. Men hverken kapelmesteren Peter Nande eller Tim Lothar var med på scenen. I stedet havde guitaristen Ronni Busack-Boysen overtaget førertrøjen og samlet et velspillende band, der blandt andre bestod af den sublime svenske bassist Magnus Lanshammar. Bandet lagde ud med et par instrumentale up-tempo bluesnumre, der viste de mange facetter i Ronni Boysens guitarspil. Han er høj klasse. Herefter gik James Harman på scenen og fyldte rummet. En stor mand på mange måder. Masser af karisma og en bluesfeeling, som virkelig lugter af rødderne hjemme i fødestaten Alabama. Han var iklædt flettet skæg og fyldte scenen ud. Det var helt tydeligt, hvem der bestemte, når han var på scenen. Herefter væltede bluesmusikken ud over scenekanten til glæde for et pænt stort publikum, som var mødt frem på trods af det sene tidspunkt. Harman er en fremragende bluessanger med mange nuancer i vokalen og som mundharmonikaspiller helt suveræn. James Harman er en markant bluesmand med 29 albumudgivelser og en karriere der strækker sig helt tilbage til 1962, hvor han startede sin professionelle karriere, men der er også lidt rigeligt stjernekrukke i ham for en mand som mig med nordjyske rødder. Det betød også at han kort inde i koncerten stoppede musikken og holdt pause for at få skruet op for en monitor. Normalt vil man spille videre og afvente, at lyden bliver bedre. Her blev det så ikke bedre af, at lydmanden var pist forsvundet. Så det gav et træls afbræk, og det var tydeligt, at det irriterede James Harman. Det er nu også uprofessionelt, at man har et spillested, hvor lydmanden forlader pulten – ikke mindst når man har erfarne gæster, der stiller krav til forholdene. Men bortset fra det var der masser af hårdtpumpende svedig blues til øregangene og af bedste kvalitet, og musikken spillede heftigt videre, da jeg forlod stedet for at gå hjem til tasterne.

Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C