AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
En aften i AddisAbabas navn

En aften i AddisAbabas navn

15/7/2018 | Forfatter: David Mehlsen | Fotograf: Henning Espersen
Hailu Mergia og AddisAbabaBand , Radar, 14/07 20:00

Se fotogalleri fra koncerten


Den etiopiske legende Hailu Mergia gav en lidt rodet, sympatisk og charmerende koncert på Radar, mens AddisAbabaBand allerede lørdag aften leverede et bud på årets fest under jazzfestivalen.


 

Lørdag aften stod i afroens tegn, da både legenden Hailu Mergia og AddisAbabaBand stod på plakaten. Koncerten blev indledt af førstnævnte ethio-jazzlegende, der har været med til at sætte Etiopien på jazzverdenskortet.

Hailu Mergia, der er født og opvokset lidt uden for Addis Ababa, var flankeret af bas og trommer. Ganske ydmygt gjorde de deres indtog på scenen på en så forsigtig facon, at publikum knap lagde mærke til det. Uden yderligere præsentation satte trioen det første nummer i gang ført an af et insisterende basgroove. Det første nummer tegnede allerede forløbet for meget af resten af koncerten. Måske lidt typisk for genren hang det hele sammen på en let sløset facon i rytmikken, mens hovednavnet selv fløj ind og ud af time med lange eskapader af toner fra sin synthesizer.

Der blev ikke gjort meget ud af at præsentere hverken sig selv eller medmusikere, mens numrene vekslede fra funky 80’er-grooves til triolbaserede ostinater. Små motiver og riffs bandt formen sammen i numrene. Forrest havde de mest engagerede dele af publikum taget plads og de svajede let med på musikken. Alligevel stod man med en fornemmelse af, at musikken ikke rigtig gik igennem i den første halvdel af koncerten. Jeg følte ikke, at vi som publikum havde den helt rigtige kontakt til den afrikanske trio.

Det ændrede sig en smule, da Hailu indtog fronten af scenen med en harmonika i hænderne. Publikum klappede fornøjet, og det satte lidt gang i dynamikken, som dog til tider blev en smule ensformig. Yderligere steg engagementet hos publikum, da den etiopiske legende bukkede sig frem mod en mikrofon og sang en melodi ind over et break. Der er ikke meget klang i stemmen, men det føles ægte. Nu mærkede vi mere til de etiopiske musikere.

Således vekslede Hailu mellem orgel, harmonika og sågar også en noget aparte feature på melodika i løbet af koncerten – hvilket skabte lidt tiltrængt afveksling og løftede niveauet. Men musikken var for mig ikke berusende eller betagende. Den var nærmere sympatisk og charmerende på en lidt akavet facon.

Efter en pause indtog aarhusianske AddisAbaba-scenen. Her blev det åbenlyst, i hvilken ejendommelig kontrast de to grupper stod til hinanden på trods af, at de deler genrebetegnelse.

For mens Hailu Mergia uden tvivl er en legende på scenen, så var AddisAbabas knivskarpe blæserriffs og saftige grooves mere indbydende. De indtog scenen og fik på effektiv vis sat gang i det dansegulv, som aldrig rigtig udfoldede sig under den første koncert, selvom det måske ulmede under overfladen.

Ikke nok med, at de 13 mand på scenen rent visuelt gjorde større indtryk, men volumen steg også gevaldigt. Det samme gjorde publikums respons efter numrene. Den ene solo tog over efter den anden, mens synth-lydene gav anledning til at tro, at vi var på vej ud i afro-outer-space. Fra baritonsax til synth løftede solisterne koncerten til et højere niveau, mens det ene slagkraftige groove og sprødt klingende blæserriff tog over efter det andet.

De 13 mand på den relativt lille scene sad sammen som en tæt organisme. I løbet af koncerten blev der dog også plads til at vise respekt for legenden, der havde indtaget scenen før dem, da de spillede et cover af en af Hailus sange. En fin gestus, som viser at musikere over hele verden står på skuldrene af hinanden.

AddisAbabaBand spillede som lige præcis det, de er. Et fremragende band. En sammentømret og effektiv festmaskine. Således satte gruppen en tyk streg under fest i Jazz Festival. Især da vi nåede til aftenens ekstranummer Cinematic Afro, der med et hæsblæsende groove fik hele Radar til at hoppe i takt. Således sluttede en aften, der mest blev i AddisAbabaBands tegn, med sved på panden for det feststemte publikum.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C