AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Domkirken som instrument

Domkirken som instrument

12/7/2022 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
Solborg/Bigoni/Toldam, Aarhus Domkirke 11/07/2022

Se fotogalleri fra koncerten


Tre musikere red på efterklangens bølge i Aarhus Domkirke.


Engang var domkirken byens højeste bygning, men den guddommelige himmelstræben er udkonkurreret af mere verdslige byggerier. Nu kan man dårligt få øje på den ærværdige gamle bygning i det virvar af arkitektonisk hastværksarbejde, der præger byen i dag.

Men indvendig er kirken stadig unik med sine 93 meters længde og 20 meters lofthøjde. Og en deraf følgende efterklangstid på seks sekunder. Det er en udfordring for al klanglig aktivitet i rummet, og som koncerthus kræver det en kyndig kuratering.

Gaderne summede af aktivitet op til kl. 17 mandag eftermiddag. Byen dirrer af varme og hot jazz. Men inde i kirken er der svalt og stille. Helt oppe ved koret står det store flygel, guitaren og blæseinstrumenterne.

En eksklusiv skare har placeret sig i de gode stole med flettede sæder for at opleve en koncert arrangeret af Aarhus Jazz Festival, i samarbejde med domkirken, og Helle Lillethorup byder velkommen i mikrofonen. Straks vågner ekkoet til live. Hendes ord kastes rundt i rummet, hvor de støder sammen med dem, hun udtalte seks sekunder tidligere. Et fænomen, prædikanter har kendt til i århundreder, og som bedst tackles ved at undlade forstærkning.

Trioen Mark Solborg, Francesco Bigoni og Simon Toldam indtager hhv. guitar, klarinet og flygel, sender forsigtige, enkeltstående toner ud i rummet og afpasser tempoet med efterklangen. Klarinettens slanke tone står klart i rummet, elguitaren udsender en spinkel klimpren, og Toldam veksler bløde akkorder med præcise skud fra en enkelt tangent. Gradvis fortættes lyden, uden at den på noget tidspunkt bliver grumset. Enkle unisone temaer for klarinet og guitar veksler med mere søgende improvisationer, og tiden forsvinder i det enorme rum, hvor en solstråle, som på bestilling, akkurat rammer ansigtet på én af de mange forgyldte figurer.

Første sats toner ud til fortjent applaus. Næste afdeling byder på en mere radikal udfordring af akustikken. Bisoni vandrer med sin klarinet videre op i kirkens kor, medens Solborg med sin akustiske Harmony-guitar går ned ad midtergangen. Således placeret med ca. 40 meter imellem sig, med Toldam på halvdistancen, folder de musikken ud på helt magisk vis, stadig i tæt samspil med hinanden og rummet.

Trioen samles igen, og musikken bliver mere rytmisk og fortættet, med Solborgs fingerpicking, næste bluegrass-agtigt, og pianoet med rytmisk brug af de allerdybeste strenge, som samtidig dæmpes med en hånd, så effekten bliver mere percussion end bastoner. Bisoni skifter til tenorsax, med en blød, klagende lyd som hvalsang, medens de repeterende rytmer og tonemønstre bringer tankerne hen på en komponist som Philip Glass, og trancen indfinder sig tydeligvis hos flere af os i de danske møbelklassikere.

Fortryllelsen hæves efter en time, måske afpasset med tårnurets slag. Her råber man ikke på ekstranumre, men siver med opladt sind ud i det blændende solskin.

Koncerten er en del af årets koncertrække i Aarhus Domkirke, der centrerer sig om jazzmusik med flygelet i centrum. Tirsdag spiller Jan Kaspersen, onsdag Carsten Dahl og torsdag Lars Jansson/Thomas Agergaard Duo.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C