13. - 20. juli 2024
That' s jazz
18/7/2022 |
Forfatter: Carl Ancher Pedersen | Fotograf: Hreinn Gudlaugsson
Cool Sweetness Sextet, Gyngen 17/07/2022
Der var ikke noget at komme efter for Jazzpolitiet, da Cool Sweetness Sextet satte et gemytligt punktum for Aarhus Jazz Festival 2022.
Også i år er Aarhus Jazz Festival kommet godt rundt i alle genrekroge under jazzugen, men denne søndag eftermiddag, hvor Jazzselskabet Aarhus traditionen tro, sætter punktum for årets jazzløjer, befinder vi os helt klart på midtbanen.
Vi er i behageligt selskab med Cool Sweetness Sextet, der som navnet antyder læner sig op ad den cooljazz, der var reaktion på beboppens "så svære og så mange toner som muligt på kortest mulig tid"-agtige tilgang til musikken.
Nå ja, det går såmænd også pænt stærkt indimellem, men stort set lever musikken op til bandnavnet. Det er cool, det er behageligt, og lad mig tilføje: swingende og gemytligt.
"That's jazz" råber en begejstret tilhører på første række, da bandet sætter i med en bossa-vuggende udgave af I'm in the mood for love. Jo, der er ikke så meget at komme efter. Her bliver der spillet "rigtig" jazz. I alle numre med fine solo-indslag af alle, eller næsten alle, bandmedlemmer, med efterfølgende behørig applaus.
"Sikke da noget gammelt lort!", lyder det lidt overraskende fra den muntre kapelmester og basunist Anders Jacobsen, da han introducerer Limehouse Blues, der angiveligt er fra 1921. Det er nu mere guld end lort, bandet har gravet frem, men rigtigt er det, at der stort set ikke bliver spillet musik, der er skrevet efter 1964. Med undtagelse af et par fine originalkompositioner af Anders Jacobsen.
Blæsersektionen i forreste række består foruden ham af den svenske trompetist Mårten Lundgren og saxofonveteran Jens Søndergaard, kendt fra Klüvers bigbang med meget mere. De tre matcher aldersmæssigt nogenlunde det grå guld, som udgør størstedelen af publikum denne eftermiddag på Gyngen.
Bag dem er så den noget yngre rytmegruppe med guitarist Pelle von Bülow, bassist Jakob Roland og trommeslager Janus Templeton – de to sidstnævnte hentet ind fra udskiftningsbænken med kort varsel, uden at det går ud over sammenspillet.
Gennem næsten to timer forkæles vi med klassikere fra standardrepertoiret, men også et enkelt nummer af Jørgen Ryg samt de nævnte originale numre, hvor jeg vil fremhæve den veldrejede Jægersborg Rapsodi. Som kapelmesteren og komponisten siger: "Det er ikke så svært at komponere, det er meget sværere at finde på titler!"
Mod slutningen går der lidt grus i det velsmurte maskineri. Under en ellers rigtig veludført solo af Jens Søndergaard høres mislyde fra saxofonen, og det viser sig at være en uoprettelig "maskinskade".
Koncerten køres dog ufortrødent og sikkert i mål. De to tilbageværende blæsere rykker sammen i bussen - eller i bossaen, for det er i den katetori, det efterfølgende nummer Vintersaga hører hjemme.
Jens Søndergaard lover at blive trods sit uheld, og også at købe den seneste cd med sextetten. Og så fører han ellers an i koret, der forlanger ekstranummer.
Jazzselskabet har fået sat et vellykket punktum for jazzfestivalen, der har budt på i alt fem koncerter fra deres hånd, de fleste spillet for et talstærkt publikum. Undtagelsen var koncerten med Nana Pi, som nok var den største kunstneriske satsning, men som kun få tilhørere fandt vej til. Men her var vi også ude i den mere eksperimenterende afdeling.
Jazzselskabet er i førerfeltet af arrangører, der også sørger for jazz i det daglige, når der ikke lige er jazzfestival. 25. september tages der hul på efterårsprogrammet med powertrio-jazz ved Lina Allemano's Ohrenschmaus, Det er tysk og betyder "en fest for øret."
Se flere reportager her >
Flere fotogallerier her >