AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Mageløs Quincy Jones

Mageløs Quincy Jones

16/7/2021 | Forfatter: Lars Borup | Fotograf: Albert O. Meier
Aarhus Jazz Orchestra - Celebrating Quincy Jones, Ridehuset 15/07/2021

Se fotogalleri fra koncerten


Musik for både øre og øje, når Ridehuset swinger


Efter en coronapause sidste år er Ridehuset Swinger tilbage  for 31. gang og med Aarhus Jazz Orchestra på scenen alle fire aftener. I år er musikken en hyldest til komponisten og arrangøren Quincy Jones, og det blev en festlig og farverig aften i selskab med Quincy Jones' musik og bigbandet.

Der var musik for både øre og øje. Undervejs blev musikken understøttet med fotos og små film, der passede til numrene. Det hele blev styret af dirigent Nikolai Bøgelund, der flere gange kaldte det et show, og jeg er tæt på at sige, at det er den rette betegnelse.

Koncerten var rigtig godt skruet sammen og gav mange bud på Quincy Jones' omfattende musikalske liv. Der var traditionel bigbandmusik fra hans tid med Count Basie, der var masser af musik fra film og serier, musik fra samarbejdet med adskillige solister for til sidst at markere hans produktion sammen med Michael Jackson.

Det var en dynamisk koncertaften, hvor der hele tiden blev tilføjet nye overraskende facetter.

Karmen Rõivassepp og Bobo Moreno var de vokale solister, som havde til opgave at fortolke en række berømte sangsolisters Quincy Jones-numre – også som duo. Blandt andet indtog de rollerne som Michael Jackson og Diana Ross i nummeret The Wizz. Den havde jeg ikke set komme!

Bobo Moreno kaste sig frygtløst over roller som både Frank Sinatra, Ray Charles og som  Michael Jackson i Thriller. Karmen Rõivassepp var bare god til at være sig selv, selvom hun skulle fortolke numre, som er indspillet af berømte jazzsangerinder. Et godt eksempel var I am beginning to see the Light, som oprindelig blev sunget af Ella Fitzgerald.

Og så brillerede bandet og dets medlemmer også som altid overbevisende. Der var tenorsaxbattle mellem Michael Bladt og Cesar Joaniquet, saxofonisten Kati Brien markerede sig som instrumentalist, men havde også lavet en animationsfilm om bigbandet, Mads Bærentzen tryllede ved flyglet og på keyboard, og John Riddell var bag trommerne det dynamiske centrum for helheden.

Der var mange andre godbidder, og så var dirigenten Nicolai Bøgelund en formidabel konferencier, der engageret fik det hele kædet sammen med et glimt i øjet.

Er det jazz, blev jeg spurgt i pausen. Ja, det går fint for mig. Det var veldrejet bigbandmusik og en koncert, der viste den bredde spændvidde, som jazzkomponister og arrangører som Quincy Jones har arbejdet med.

Der er stadig to koncerter tilbage, hhv. fredag og lørdag aften. og der bliver fuldt hus ligesom onsdag og torsdag. Alle billetter er solgt.

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C