AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Bazarjazz skabte liv i betonen

Bazarjazz skabte liv i betonen

15/7/2020 | Forfatter: Jørgen Nielsen | Fotograf: Jørgen Nielsen
Dawda Jobarteh/Stefan Pasborg Duo – Bazarjazz, Gellerupscenen, 14/07 21:30

Se fotogalleri fra koncerten


Flot sammensat program på Gellerupscenen trak stort publikum vestpå. 



Musikprogrammet med overskriften Bazarjazz begyndte kl. 15.30, og de to første navne havde allerede optrådt, da Jazz Live's reporter kl. 20 indtog det reserverede sæde i det snart 50 år gamle teater ude i den multietniske Gellerupplan.

Komponist og sanger Camilla Dayyani, selv med iranske rødder, står som arrangør sammen med Gellerup Art Factory. Sammen med sin gruppe førte hun os igennem et smukt program, hvor både gamle persiske digtere og danske Piet Hein iklædtes tone og rytme.

De tre musikere Artur Tuznik, piano, Thomas Sejthen, bas og Fredrik Lundin, sax og fløjte, evnede at forløse de skæve metriske mønstre ubesværet, og samtidig understrege teksternes lyriske udtryk. Gellerupscenen er en kulsort kube, men med masser af luft omkring scenen, og stedet egner sig virkelig godt til arrangementer af denne type. Koncerterne blev intenst dækket af to videofolk, uden at det virkede specielt generende. I foyerområdet kunne man købe somalisk mad og drikkevarer og slappe af mellem koncerterne.

Der var store forventninger til aftenens sidste navn, duoen Dawda Jobarteh/Stefan Pasborg på hhv. kora og trommer mm. Det traditionelle gambiske instrument har i Jobartehs hænder fået en opdatering i form af et pedalboard, der ville være guf for mange guitarister, og samtidig benytter Pasborg sig af balafon og gong i form af metalplader, der lægges oven på trommesættets kedler.

Starten var præget af lydfrustrationer og efterstemning af de op til 25 strenge. ”Det tager kun et minut at stemme mellem numrene, men det plejede at føles som ti. Men så hørte jeg én, der hedder Niels Hausgaard, og nu har jeg det meget bedre med at stå og stemme”, sagde Jobarteh til højlydt morskab for den fyldte sal.

Duoens indledende numre var med høj intensitet og hypnotisk gentagne temaer samt passager, hvor trommerne kunne jamme løs hen over grundrytmen. De afrikanske rytmer er umiddelbart lettere forståelige end de persiske og taler til kroppen. Der kom styr på lyden, og smilene blev bredere. Og der blev plads til aftenens uannoncerede gæstesolist.

Når man nu har en af saxofonspillets fineste repræsentanter i huset, hvad er mere naturligt end af invitere Fredrik Lundin på scenen? ”Vi har ikke aftalt noget med Fredrik, så lad os se hvad der sker, ” sagde Jobarteh. Og det, der skete, var, at saxen diskret gik ind og doblede temaerne fra koraen – en effekt, der i den grad klædte musikken. Dansemusik, javel, men vi skulle blive siddende og kunne vugge med til Dancing in Your Head, hvor der blev åbnet op for Lundins smukke, syngende tenor, der gav denne skribent mindelser om Jan Gabarek.

Efter endnu en opvisning på trommerne tog Pasborg tempoet ned til en sejt swingende bluesrytme, hvor koraen akkompagnerede Lundins saftige, soulfulde solo med en grumset, rocket lyd. Det var en lykkelig mand, der stod i midten med den mangestrengede tryllestav og kunne mærke ny musik vokse op omkring sig. Og Jobarteh måtte gentage, at de altså ikke havde haft nogen prøve forinden. Det er det, der kan ske, når store musikere mødes omkring deres evne til at gribe nuet.

Koraen skulle stemmes igen, og imens greb Lundin fløjten og vævede smukke klangflader sammen med Pasborgs treklange på metalpladerne. Koraen joinede ind i perfekt pitch, og sammen lukkede de aftenen i pastoral harmoni. Den stemning, som ifølge Jobarteh opstår, når musikerne i Gambia mødes under mangotræet for at drikke te og spille. 

Bazarjazz må meget gerne blive et fast indslag i kommende udgaver af Aarhus Sommerjazz /Aarhus Jazz Festival.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C