AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Sjældent har Aarhus Domkirke lydt så flot

Sjældent har Aarhus Domkirke lydt så flot

16/7/2020 | Forfatter: Ebbe Lautrup | Fotograf: Henning Espersen
Trio: Come Sunday – Orgeljazz i kirken, Aarhus Domkirke, 15/07 16:00

Se fotogalleri fra koncerten


Kjeld Lauritzens Come Sunday Trio begejstrer med en syndflod af vellyd for alle med hang til Hammond og brillant leg med udtryk og dynamik



En kropsdoven blues og billard kontra ballet og Bach og bryllup toner frem fra Come Sunday-trioen. Ubesværet og markant, vel iscenesat af Jan Harbeck på tenorsax med drys af Hammondstøv fra Kjeld Lauritsen bag sit Hammond B3 orgel og kittet sammen af Espen Laub von Lillienskjolds levende, nænsomme spil på trommerne.

Sluttonen fra Harbecks sax får ham til med et forsigtigt smil at kigge op i de smukt dekorerede lofthvælvinger. Kirkerummets efterklang giver ekstra liv til alt, hvad der sker mellem de tre musikere. Men de mestrer det mægtige rum og spiller med og ikke imod den følsomme akustik.

På den måde er vi i gang i Aarhus Domkirke. Og der bliver kræset om de cirka 130 fremødte med et repertoire hovedsagelig hentet fra Ellington tilsat egne kompositioner plus en Strayhorn. Titler er i øvrigt underordnet. Her er vi i en højere musikalsk sags tjeneste. ”On a mission from God.” Intet mindre. Vi får modellerende vellyd designet til at blive spillet på dyrt stereoanlæg i forstadsvillaen med pool, bløde sofaer og hjemmebar såvel som i Aarhus Domkirke.

Nyt crescendo bygges fyrsteligt op af Harbecks sax. Lauritsen kalder til dunder og torden. Får orglet til at tale, får det til at udånde, får det til at akkompagnere sine egne soli med underliggende flyvende fodbas og roterende Leslie-højttalere. Lillienskjolds trommespil forener det hele i et poetisk klangunivers, så man med smil på læben må læne sig tilbage og kigge op i kirkens loftshvælvinger efter englene. De er nu ikke til at få øje på, men høre dem, det kan man.

Det potent perkussive udtryk i Lauritsens spil er ladt lidt i baggrunden. Han lader orglet bruse, og via sine indtillinger fremmaner han mesterligt både den sumpede sound såvel som den strengt kirkelige lyd i byens katedral. Harbeck blæser med i fabelagtig flot spillede soli, mens Lillienskjold backer op i elegant leg med stikkerne.

Jeg stiller blikket på uendeligt og rives med af de brusende bølger af Hammondklange, blæsende vellyd af tenorsax og besnærende flot spillede figurer på trommerne. Opslugt lader jeg tankerne tage snart på langfart, snart gå helt i stå. Sådan er det, når man har hang til Hammond. Dette elektroniske skrummel af et vidunder, som frembringer den vidunderligste lyd i domkirkens vældige rum. Det behøver man ikke at være musiker forfra for at fornemme.

Jan Harbecks saxofon glider nænsomt ind under hovedbunden. Hans bløde vellyd er nærnest en signatur, uanset om han spiller alt eller tenor. En helt utrolig medlevende og charmerende musiker.

Lillienskjold, der bl. a. har trommespillet med Klüvers Big Band og Jacob Fischer, understøtter på elegant vis det hele. Cool uden at være kølig.

Amazing Grace bliver aldrig helt den samme igen efter Kjeld Lauritzens suveræne opvisning i beherskelse af sit instrument. Hans punch i tangenterne afløses af fine tonerækker, hvor hver tone fortæller sin egen historie. Den gik lige i tårekanalerne hos jazzfestivalens udsendte.

Mod slut får vi Lotus Blossom. En Strayhorn-komposition, der endnu en gang slår fast, hvordan de tre musikere med stille ekvilibrisme, brillans og legende lethed formår at skabe stemninger og male billeder, så jeg må knibe mig i armen.

Jeg har stadig mærker i armen.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C