AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Det bedste fra tre verdener

Det bedste fra tre verdener

15/7/2009 | Forfatter: Jørgen Nielsen - www.ord-og-billeder.dk
Galliano, Rubalcaba, Bona & Penn, Musikhuset Aarhus, 14/7 20:30


14. juli fejrer franskmændene Bastilledagen, den lokale udgave af Grundlovsdag, og det blev da også markeret med en antydning af Marseillaisen fra Richard Gallianos accordeon i slutningen af første nummer.


Franskfødte Richard Galliano er umiskendeligt inspireret af den argentinske tangomester Astor Piazzolla, men aftenens centrale instrument var ikke den lille sekskantede tango-bandonéon. Der var tale om et full-scale skipperklaver med fuldt udtræk på maven af den ikke særlig høje franskmand, hvilket tog noget af udsigten, hvis man var kommet for at nyde synet af Richard Bona, basvidunderet fra Cameroun. Denne sad storsmilende, men tilbagetrukket på scenen, og havde sin egen fest kørende med den amerikanske trommeslager Clarence Penn og den cubanske pianist Gonzalo Rubalcaba. Og havde man forventet en tour de force for femstrenget bas og måske en lille sang, blev man skuffet. Århusianske Jørgen Wilson, producent af nogle af verdens bedste bas-pickupper sagde bagefter: ”Sammenlignet med, da han var her for to år siden, lavede han jo ikke noget i aften”. Det er ikke en naturlov, at bassister skal dominere lydbilledet, snarere tværtimod, og Bona viste sig som en yderst loyal medspiller. Og havde man regnet med en koncert i et meget højt gear, måtte man justere forventningerne.


I stedet blev det en aften centreret om Gallianos melankolske, men dog til tider rytmisk meget medrivende musik. I to af hans numre benyttede han et for mig ukendt instrument, som nærmest lignede en sidelæns blæst melodika med knapper i stedet for tangenter. Meget smukt lydende, og knap så dominerende som bælgharmonikaen, der var lige ved at aktivere det indre ”dragspelsfilter”. Den cubanske fantompianist Gonzalo Rubalcaba viste også sine bløde sider, og i det hele taget formåede kvartetten ikke mindst i balladerne at få tiden til at stå stille i foyeren, hvor akustikken igen viste sig særdeles egnet til denne form for musik. Eller er det bare teknikerne, der er gode? Det er sjældent, at så meget musikalsk erfaring fra hele tre verdensdele er samlet på ét sted, og herligt, at den musik, der kommer ud af det, lyder som et nysgerrigt og respektfuldt møde mellem store musikalske begavelser. Det kunne let være endt med en omgang overfladisk blær, men bare fordi man har teknikken til at spille solen sort, behøver man jo ikke at gøre det. Ord var der ikke mange af, et ”Merci beaucoups” og en kort præsentation. Behøver jeg at sige, at den sympatiske kvartet måtte tilbage på scenen hele to gange?



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C