AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Djævelens musik i Guds hus

Djævelens musik i Guds hus

15/7/2020 | Forfatter: Kenth Kjeldgård Nielsen | Fotograf: Poul Nyholm
Duo: Jesper Thilo/Kresten Osgood, Aarhus Domkirke, 14/07 16:00

View photogallery from this concert


Kresten Osgood og Jesper Thilo diverterede med jazz i Aarhus Domkirke



Engang blev jazzen kaldt "Djævelens musik", men efterhånden er den blevet stueren. Ja faktisk så stueren, at det ikke er sjældent, at kirker lægger rum til jazzkoncerter. Det er også tilfældet for Aarhus Domkirke, hvor man under Sommerjazz 2020 kan opleve flere koncerter. Tirsdag eftermiddag var det duoen Kresten Osgood/Jesper Thilo på hhv. trommer og saxofon.

Det var vel i omegnen af små 100 publikummer, der denne tirsdag eftermiddag havde lagt vejen forbi Domkirken. For mit eget vedkommende var det første gang, at jeg skulle opleve en egentlig jazzkoncert i en kirke, og jeg var en smule skeptisk. Bevares, jeg var nysgerrig på lyden i det store rum, men holder konceptet? 

Osgood og Thilo gik på "scenen" og lagde straks ud med at improvisere og lege med hinanden i musikalske finurligheder. Thilo fik undervejs indflettet en bid af Det var en lørdag aften, og Osgood fulgte flot med på sine trommer.

Ikke fordi han havde mange med, men nej hvor han forstår at udnytte dem og deres muligheder. Han spiller sine trommer. Energisk og indlevet og udnytter alle tænkelige virkemidler og forskellige stikker undervejs. Herligt! Og hans "forbavselse" eller nærmest glade imponerethed over, hvor længe et anslag hang i det store kirkerum, var smittende. 

Som sagt spiller Osgood sine trommer, og på sin vis var det for mig ham, der trak det meste af læsset denne eftermiddag. En endog meget fåmælt Thilo leverede den musikalske, saxofoniske melodi, hvortil Osgood så fyldte ud, underbyggede og kommenterede med sit trommespil.

Desværre blev numrene ikke præsenteret, hvilket måske heller ikke helt er nødvendigt, eller giver mening, når der som her er tale om variationer og improvisationer over temaer og standarder. Men Summertime blev da flettet ind undervejs.

Som en lille bonus havde Kresten Osgood fået lov at låne kirkens orgel. Ikke det helt store orgel godtnok, men alligevel. Om publikum syntes, han skulle prøve? Jovist. Og det blev til noget så sjældent hørt – i hvert fald for mig – som en gedigen slow-blues, med Thilo siddende med sin sax backet op af det alligevel relativt store kirkeorgels brus i bluestemaer. En ganske spændende gimmick ... . Og netop denne slow-blues ledte i sig selv tankerne hen på alle mulige andre spillesteder end lige kirken.

Efter tre kvarter var det slut. Osgood og Thilo forlod "scenen" (ja, det var altså instrumenter i gulv- og øjenhøjde med publikum), og publikum sad lidt afventende tilbage. Var der pause mon? Det var der så ikke, kunne Osgood meddele, da han kom tilbage for at hilse på sin mor. Det var de aftalte tre kvarter. OK, fint nok så, og publikum begyndte at sive ud.

Holder konceptet?, spurgte jeg indledningsvis. Tja, på sin vis gør det vel. Der blev da klappet og grinet undervejs, og havde det ikke været fordi, at det netop var i en kirke, havde vi jo ikke fået oplevelsen med kirkeorgel-blues. Og ingen tvivl om, at det er dygtige musikere med gensidig respekt. Osgood udnævnte ligefrem Jesper Thilo til ærkebiskoppen i dansk jazz, så det var et passende sted at spille. Men jeg savnede nu lidt kommunikation fra Thilo, og i fremtiden bliver det nok ikke i kirker, jeg først og fremmest vil søge jazzoplevelser.

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C