AARHUS JAZZ FESTIVAL
July 13 - 20 2024
Det største navn på den mindste scene

Det største navn på den mindste scene

12/7/2021 | Forfatter: Jørn Gade | Fotograf: Henning Espersen
Marc Ducret SHOUT – Solo, Erlings Jazz- & Ølbar 11/07/2021

View photogallery from this concert


Første trin af franske Marc Ducrets fire-trins koncert blev søndag skudt af i Erlings Jazz og Ølbar.


Mandag følger trin to – og så tirsdag og onsdag bliver det tredje og fjerde på Radar.

På det lille og intime spillested Erlings Jazz og Ølbar gik den 63-årige Marc Ducrets roligt hen til stedets lille scene. Han er slank og atletisk, nikker forsigtigt og genert rundt til de tilstedeværende og går så i gang.

Marc Ducret betegnes som avantgarde-jazzguitarist og er som sådan kendt for sin markante spillestil. Ordet avantgarde stammer fra fransk og betyder en militær fortrop. De, der afsøger området, før selve hæren sendes ud.

Når det bruges om kunstnere, hentyder det til, at de eksperimenterer. De ønsker at afsøge nye opfattelser af verden med nye idéer. Som sådan bliver avantgarde næppe det, som nogensinde får den store publikumsinteresse og -tilstrømning. Måske udfordrer det tværtimod publikum: ”Lad os dog få noget traditionel jazz, som vi kender det!”. Men avantgarden er der og slår hul på nye måder – og i denne sammenhæng på nye lydbilleder.

Der var alt for få fremmødte i jazzbaren på hjørnet af Mejlgade og Nørreport. De, der var til stede, syntes at kende godt til Ducret og kom for at opleve noget særligt, noget anderledes. En ting er, at han siden sit gennembrud i slut-80’erne har udsendt en masse plader med kendte medspillere, men hvordan lyder det live, hvordan håndterer han sin guitar?

Første nummer på ca. 10 minutter starter med en række toner og klange fra guitaren, ikke tætte og rytmiske. Ducret tryller lyde ud af sin guitar. Lidt efter lidt fortættes lydbilledet. Som nysgerrigt publikum både lytter og ser man på den tynde atletiske person, hvis ansigt og hele krop arbejder tæt med i tonearbejdet.

Her skal det måske bemærkes, at det gode ved livemusik – og jazz er, at man kan se musikken blive skabt af mennesker. Det er ikke bare en kold maskine eller robot.

Tre numre og så et nummer, hvor Ducret i ord og lyd behandler den østrigske komponist Alban Berg – og så et slutnummer med tætte lydbilleder fra rockmusikken.

Sådan hørte jeg det. Ligesom ved et godt maleri: Tilskuerne skal selv fortolke værket. Af ansigterne i Erlings jazzbar at dømme var ingen skuffede. Dette var anderledes og flot.

Flot er også hele Marc Ducrets besøg i Aarhus Jazz Festival, hvor Erlings Jazz- og Ølbar har samarbejdet med spillestedet Radar. De to steder har fået manden til at skrive helt nye kompositioner til besøget. De nogenlunde samme kompositioner – benævnt SHOUT - går igen fra søndagens solooptræden til mandagens trioudgave og tirsdagens kvintet-udgave for endelig at blive udfoldet onsdag med kvartet plus klassiske strygere fra Århus Sinfonietta – efter sigende med sang.

De fire omgange kommer til at involvere og udfordre en række af vores dygtige lokale og danske musikere. Dermed er den gamle idé med at have en kunstner tilknyttet som artist in residency blevet genskabt.

Den blev født, da der var flere midler til festivalen. Nu er det så Radar og Erlings, der står for besøget – og som med hjælp fra danske musikere har skabt kontakten til franskmanden. Det er flot, at de to spillesteder på den måde er med til at udvikle vores jazzfestival. Dejligt initiativ!

Jeg glæder mig til at følge Marc Ducrets videre færden i de kommende dage.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C