AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Free Late Night Blues

Free Late Night Blues

11/7/2023 | Forfatter: Aarhus Jazz Festival | Fotograf: Jørgen Nielsen
LateNight AfterJazz med Kresten Osgood, Papirlageret 10/07/2023

Se fotogalleri fra koncerten


Papirlageret på Sydhavnen er et nyt sted på spillestedernes landkort. Så nyt, at den cyklende reporter først fandt frem en halv time efter, at Kresten Osgood havde sat musikken i gang.


Men efter sigende var der blevet fremført free jazz and poetry med tekster af blandt andre Peter Thorup.

Her omkring midnat bulderkogte det stadig på den interimistiske palle-scene i det højloftede, hvidmalede rum. Basguitar, trommesæt, piano og Jesper Løvdal på tenorsax. Fri slagudveksling, intenst kommunikerende, ret meget lig det, Osgood netop havde forladt på Erlings og koncerten med Jericho.

”Der bliver lige 5-7 minutters pause, så kommer der nogle nye folk på scenen", proklamerede jamværten. Der gik nu en del længere, inden han igen selv gik på scenen og spillede og sang et nummer med bluespianisten Pinetop Perkins, krydret med en anekdote fra da de to spillede sammen på Mojo i København.

Og ja, det kan han absolut også, og det virkede rensende, efter al den frie musik, at vende sig mod den sikre havn i form af en traditionel blues.

Men der er altid en ræv bag øret. Pianosoloen udviklede sig i skæve, udfordrende retninger, og en altsaxofonist tog udfordringen op. Så var de to, og så blev de tre, da Christian Windfeld tog trommerne og lagde et spor ud under løjerne.

Slutakkorden fik lov at blive hængende, og derfra udviklede der sig ny samtaler mellem stadig flere deltagere. En sanger kom op og begyndte på noget, der lød som en jazzstandard, kommenteret af Kresten Osgood, og de to kastede sig ud i en debat om Satan og Jesus, på dadaistisk niveau. En crazy kabaret på en bund af frit fabulerende musik. Herefter begynder det at blive lidt tåget i erindringen.

En dygtig ung trio med guitar og kontrabas fabulerede videre i samme univers, inden værten takkede for i aften med en vits og en trommesolo.

Vitsen kommer her: ”Et møl kommer op til en børnelæge og klager over en række psykiske problemer. Lægen siger: Det lyder snarere som om, De burde søge en psykolog. Kan De fortælle mig, hvorfor de er kommet her? Ja, siger møllet: Lyset var tændt”.

Trommesoloen var bygget op over en tekst af Kip Hanrahan, som Osgood også har spillet med. Endnu en gang viste han, hvilken original performer han er, og ikke mindst hvilken blændende trommeslager.

Klokken nærmede sig 01.30. 11.07 kl 20.30 er Osgood tilbage på Papirlageret med et hold lokale improvisatorer. Sæt hellere god tid af til at finde stedet. Lyset vil være tændt, så bare gør ligesom møllet.

 

---

 

Dette er et indlæg fra vores JazzLive-blog festivalmagasin

Under hele festivalen kan du på vores festivalmagasin se tekst og billeder fra de forskellige koncerter og events. En gruppe frivillige skribenter og fotografer giver dig mulighed for at følge med i alt det spændende, der foregår, når byen fyldes af sprøde jazztoner fra de mange spillesteder.

Blogindlægget er et udtryk for skribentens personlige mening og oplevelser.

Our festival magazine blog posts are only in Danish.



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C