AARHUS JAZZ FESTIVAL
13. - 20. juli 2024
Ad Silkevejen til Gellerup

Ad Silkevejen til Gellerup

10/7/2023 | Forfatter: Jørgen Nielsen
Ipek Yolu, HeadQuarters 09/07/2023

Se fotogalleri fra koncerten


Kvartetten Ipek Yolu, med saz-spilleren Orhan Özgur i front spiller en overraskende blanding af anatolsk folkemusik og funket fusionsmusik, med et højt sværhedsniveau, som ikke desto mindre har meget dansable kvaliteter.


Spillestedet HeadQuarters er efterhånden en veletableret scene, lidt hemmeligt placeret i en kælder, og med en umiskendelig hipster-vibe. Siden undertegnede besøgte stedet sidst, mener jeg at kunne konstatere, at både lys og lyd på den lavloftede scene er opgraderet. Og når musikken så også er i topkvalitet, er det at rigtig godt sted at besøge.

Kvartetten Ipek Yolu med saz-spilleren Orhan Özgur i front spiller en overraskende blanding af anatolsk folkemusik og funket fusionsmusik, med et højt sværhedsniveau, som ikke desto mindre har meget dansable kvaliteter.

Ipek Yolu er tyrkisk og betyder Silkevejen; den gamle handelsrute, der forbinder østen og vesten. ”Men I skal ikke forvente at vores musik er blød som silke” sagde frontmanden i sin velkomst. Rigtig nok er der skarpe kanter, endog særdeles skarpe, bl. a. slebet til af trommeslageren Frederik Emil Bülow, som må være danmarksmester i underdelinger, hvilket man også kan det nyde i f.eks. Abekejser.

De to melodiinstrumenter, det ældgamle, trestrengede folkemusikinstrument saz og Malthe Jepsens synthesizere talte samme sprog både i unisone temaer og himmelstræbende soli. Orhan Özgurs akustiske instrument spillede skiftevis til anatolsk bryllup og agerede elektrisk spade med effektpedaler, og lige vellykket var det.

Numrene var relativt korte og stramt gennemarrangerede, flere også med sang, hvilket, selv om man ikke forstår tyrkisk, er med til at give denne type musik et ansigt.

”Jeg er vokset op i Gellerup og har hørt rigtig meget 90-er musik,” fortæller Orhan inden bandet spiller Soul of 8220 (Brabrands postnummer).

Malthe Jepsen havde helt hørbart nailet de orientalske skalaer, og hans Moog Synthesizer tog os på et flyvende tæppe ad den gamle silkevej, på et boblende og gyngende underlag lagt af Olaf Brinchs grundfæstede basguitar og Bülows trommeakrobatik.

Brinch stod også som komponist til nummeret Afro Turko, der lød som titlen antyder, som en fusion af afrikansk Highlife og tyrkisk folkemusik. Og så blev der danset på HeadQuarters!

Check programmet for resten af ugen på HeadQuarters. Her er godt at være.

 

---

 

Dette er et indlæg fra vores JazzLive-blog festivalmagasin

Under hele festivalen kan du på vores festivalmagasin se tekst og billeder fra de forskellige koncerter og events. En gruppe frivillige skribenter og fotografer giver dig mulighed for at følge med i alt det spændende, der foregår, når byen fyldes af sprøde jazztoner fra de mange spillesteder.

Blogindlægget er et udtryk for skribentens personlige mening og oplevelser.

Our festival magazine blog posts are only in Danish.

 



Aarhus Jazz Festival

Godsbanen, Skovgaardsgade 3

DK-8000 Aarhus C