13. - 20. juli 2024
Trommernes melodi
8/7/2023 |
Forfatter: Jørgen Nielsen
”Hele mit liv har været én lang forberedelse til at kunne være til stede i nuet. Det er min evolution hen imod total frihed og spontanitet. Det er sådan, jeg kan lide at spille”
Det amerikanske trommeikon Ra Kalam Bob Moses (f. 1948) rejser gerne tværs over Atlanten for at møde og spille med danske musikere, men han stiller samtidig nogle krav. Der skal være så få rammer omkring musikken som muligt.
For nylig har han bosat sig i Memphis, Tennessee. Han er ved at pakke inden turen til Danmark, og den største bekymring lige nu er de konstante strømudfald i hans nabolag:
”Det er lige som at bo i den 3. verden, og jeg ved ikke om jeg kommer hjem til en fryser fuld af fordærvet mad!”
Selv en verdensberømt spirituel musiker har hverdagsagtige udfordringer. Han glæder sig dog oprigtigt til endnu et besøg i det land, han første gang besøgte i 1968 med Gary Burton. Og han siger ting, som vi danskere godt kan lide at høre:
”For et relativt lille land har I utrolig mange gode musikere; sidst jeg var i Danmark, hørte jeg mere god musik på en uge, end jeg hører på fem år i USA.”
Og man tror på ham!
Invitationen er kommet i stand gennem trommeslageren og percussionisten Michala Østergaard-Nielsen, og den konkrete anledning er at de to skal være Double Drums i makkerparret Thomas Hass og Thomas Agergaards projekt af samme navn.
Hun fortæller:
”For ti år siden var han Artist in Residence i København, og der lavede jeg et projekt sammen med ham. Det var en kæmpe inspiration, bare det at mærke hans feeling og puls. Vi har holdt kontakten, og nu kommer han over og deltager i Double Drums”.
Og hun ser frem til endnu et møde:
”Han er oppe i 70-erne, og vil gerne bare spille det han vil - uden at skulle begrænse sit spil. Han har en vanvittig karriere bag sig, og vil bare være en Free Spirit. En organisk, human puls. Inspirerende og elskelig”.
Begrænsningens kunst
”Double Drums er blevet en ramme for samarbejder fra projekt til projekt, fra album til album, fortæller saxofonisten Thomas Hass.
”Thomas Agergaard og jeg har en fælles musikhistorie; vi mødte hinanden da vi var 15-16 år. Ideen udspringer af Ornette Colemans Double Trio, og det kan jo ét eller andet; det er en utrolig lyd. Man tænker, at det vil blive utrolig kaotisk, men der opstår en nødvendighedens begrænsningens kunst; folk lytter og afstemmer udtrykket.
”Vi har lyttet til Bob Moses og hans samarbejde med Pat Metheny, Hal Galper og Gary Burton på legendariske indspilninger, så for os er han en kæmpe stjerne. Så da muligheden pludselig opstår, bliver vi helt kåde og går i gang med at lytte til, hvad han laver i dag”.
Hør Bob Moses med Gary Burtons kvintet i en optagelse fra 1974:
Hvad kan de så forvente? Bob Moses glæder sig, men er også afklaret om sin egen position:
”Jeg spiller efterhånden så sjældent, så jeg vil spille på min måde; jeg har kun få år tilbage, så hver gang er dyrebar for mig, lyder det fra 75 – årige Ra Kalam Bob Moses. Navnet Ra Kalam betyder Den uhørlige lyd af den usynlige sol, og blev givet ham af hans guru og lærer Tisziji Munoz.
”Det er et kraftfuldt navn, og kan være hårdt at leve op til. Jeg arbejder stadig på det, ler han og fortsætter:
”Blæserne sendte mig en masse partiturer, men jeg skrev tilbage, med fuld respekt - at jeg ikke vil spille efter partitur, jeg vil spille på øjeblikkets inspiration. Så forhåbentlig vil de være åbne over for det. Jeg elsker melodier, men vi kan skabe spontane melodier ud fra, hvad du hører fra trommerne. Vi har skrevet frem og tilbage om det, og jeg tror det er ved at gå op for dem, hvor skør jeg er!”
Han griber en djembe, og mobilens lille højttaler dirrer af trommens lyd, medens han messer til de elastiske rytmer. ”Hørte du melodien? Den kom direkte fra trommen; du udvikler den og lader dig føre derhen, hvor den vil!”
Et anderledes setup
Vi ved alle, hvordan et jazzcombo plejer at se ud. Der er et trommesæt, en bas, én eller flere blæsere og et harmoniinstrument som piano eller guitar. Et gennemprøvet setup, hvor rollerne er klart definerede. Så hvorfor gå på scenen med en så radikalt anderledes besætning som Double Drums? Hvordan tackler man fx manglen på akkorder?
Thomas Hass, den ene at de to tenorsaxofonister:
”Vi prøver at farvelægge det med stemmer; det skaber et andet rum – det er en udfordring, men også en glædelig én af slagsen. Vi arbejder meget med, at vi ikke spiller på samme måde, som hvis vi stod alene; man prøver at spille de andre op. Det er jazzens essens; det er både demokrati og individualisme på én gang. Vi er begge to oppe i årene, og det med at lytte bliver mere og mere vigtigt. Så længe du lytter, kan du næsten ikke undgå at være i sync med, hvad der foregår. Det lyder banalt, men er nøglen til megen god musik”.
Om at være to trommeslagere siger Michala Østergaard-Nielsen:
”Det er meget forskelligt i forhold til hvem man spiller med, feeling, time, lyd osv. I dette tilfælde er det specielt, fordi det er Bob Moses. Der er en enormt kropsligt forankret puls, dels er han jo hele jazzhistorien, og man kan mærke hvad han kommer af. Men det er som om hele ham selv er trommer; det ligger så dybt i ham, at det bliver autentisk på den reneste måde. Han er sit instrument, og alt hvad han spiller, kommer dybt inde fra kroppen”.
Lader hænderne fortælle
”Man kan ikke forberede sig til et projekt som det her, siger Ra Kalam Bob Moses; det handler om Michalas og mit sammenspil, og hvad der vil ske, ved vi ikke før det sker.”
Men han lægger nogle tydelige spor ud for samarbejdet:
”Måden, jeg spiller på nu, har ingen forbindelse med den jeg var tidligere, og hvis jeg begiver mig ind i time eller groove, er det ud fra spirituelle grunde, ikke af musikalske. Jeg startede med at spille groovy musik, men min evolution er gået i retning af at spille helt frit.”
Dybt nede i hans musikalske DNA finder vi endnu et link til dansk musik:
”Mine helte og inspirationskilder er folk som Rashid Ali og Milford Graves, som spillede sammen med John Tchicai i New York Art Quintet, og jeg repræsenterer en fortsættelse af den bølge. Jeg tænker ikke længere over hvad jeg spiller, jeg lader blot hænderne gøre, hvad de må gøre. De fortæller mig, hvad jeg skal spille. Som for at illustrere nødvendigheden af sin musikalske evolution, kommer den karismatiske musiker med en anekdote:
”Trommeslageren Rashied Ali sagde engang til mig:
”Jeg elsker når Max Roach eller Art Blakey spiller, men hvis jeg vidste, at jeg skulle spille ding dingeling resten af mine dage, ville jeg tage livet af mig”.
Jeg prøver at nulstille det hele og lade ånden tage over, siger han og bliver igen alvorlig på spørgsmålet om, hvad han vil med sin musik:
”Jeg prøver at reflektere det guddommelige lys, der er i os alle, den guddommelige ånd, i en frigørelsesproces hen imod letsind, glæde og kærlighed. Jeg begyndte min karriere med at spille dansemusik og opfordrer mine elever til at gøre det samme. Men det er et skridt på vejen til et højere niveau. Man kan stadig danse til det, jeg spiller, men det vil ikke se helt normalt ud, griner han.
”Hvis lejligheden kræver det, kan jeg stadig spille til dans, men det er ikke længere min mission. Jeg elsker at spille med andre trommeslagere, bare de er gode og forstår at lytte. Og når det ikke kan lade sig gøre, har jeg lavet trickindspilninger med mig selv; jeg finder det ret let at spille med mig selv,” lyder det over mobilen fra Memphis.
Til allersidst, hvad er bassens rolle i et setup som Double Drums. Hvor placerer han sig, rytmisk og melodisk?
”Bassen skal møde trommerne på de store grundslag, og dermed vise at den lytter. Så kan du altid tilføje melodisk stof, lyse toner, hurtige løb osv., lyder rådet fra Moses.
Michala Østergård-Nielsen tilføjer:
”Bassisten skal stå som et anker mellem de to trommeslagere. Det skal være en grounded bassist, der står godt på fødderne!”
Double Drums er en ramme, der blev lagt af Agergaard og Hass for mere end 20 år siden. Den er nu klar til endnu en gang at blive fyldt ud af ny musik.
”Nogle gange er det bare sådan, at musikken blomstrer og får sit helt eget liv, og det er vi også åbne for. Det er et sammenskudsgilde, og så tager vi den derfra. Det er vores forventning lige nu og her, og vi glæder os alle sammen”, slutter Thomas Hass.
HØR KONCERTEN PÅ AARHUS JAZZ FESTIVAL
Double Drums feat. Bob Moses
11. juli kl. 16.00 i Helsingør Theater (Den Gamle By)
Se flere reportager her >
Flere fotogallerier her >